Header

Header

zondag 23 december 2018

Welkom!

Hallo allemaal, welkom op Formule 1 beter bekeken! Ik ben Jesper de Groote, auteur van De technische geheimen van de Formule 1 en Optimaliseren in Formule 1. Ik volg de Formule 1 al vanaf mijn tiende en het afgelopen decennium ben ik de sport steeds intensiever gaan volgen. Het analyseren van Formule 1-races is echt mijn passie en daarom heb ik deze blog gemaakt.

In Formule 1-races gebeurt veel meer dan wat er uiteindelijk wordt uitgezonden. Tijdens de race worden vooral de koplopers in beeld gebracht, inclusief wat hoogtepunten (inhaalacties, pitstops, uitvalbeurten) elders in het veld. Doordat met name de gebeurtenissen in de middenmoot zo gefragmenteerd in beeld gebracht worden, valt het als kijker niet mee om een goed beeld te krijgen van wat zich nou allemaal in een race afspeelde.

Gelukkig worden de rondetijden van de coureurs wel altijd bijgehouden, dus kan hun race nauwkeurig gereconstrueerd worden. Met wie zijn ze in gevecht geweest? Welke strategie hanteerden ze? Het zijn de puzzelstukjes die bij elkaar langzaam een beeld vormen van de race. Wie waren er snel en wie hadden vooral geluk dat ze hoog eindigden? Wat was de beste strategie, welke strategie werkte totaal niet en waarom? Het zijn allemaal vragen die met behulp van de analyse van de rondetijden beantwoord kunnen worden. Deze analyses zullen dus op deze blog centraal staan.

Niet altijd zullen alle uitkomsten even overtuigend zijn. De uiteindelijke conclusie is vaak ook een kwestie van interpretatie en dat kan tot meningsverschillen leiden. Die meningsverschillen kunnen prima als basis dienen voor een levendige discussie. Daar kijk ik nu al naar uit. De sfeer op een blog wordt toch vooral bepaald door de reacties. Reageer dus naar hartenlust!

De komende tijd zal ik vooral bezig zijn deze blog nog wat verder aan te kleden, want daar heb ik nu nog mooi de tijd voor. Pas over drie maanden begint het nieuwe Formule 1-seizoen weer en dan moeten alle achtergrondartikelen online staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten