Header

Header

zondag 23 juni 2019

Hamilton domineert in Frankrijk

Met overmacht heeft Lewis Hamilton de Grand Prix van Frankrijk gewonnen. Op Paul Ricard had hij geen kind aan Valtteri Bottas, die Charles Leclerc nog net voor wist te blijven. Max Verstappen eindigde als vierde.

In de aanloop naar de Franse Grand Prix was de straf van Vettel in Canada het voornaamste onderwerp van gesprek. Ferrari wilde de straf aanvechten, maar kreeg, zoals verwacht, een nul op het rekest. In de trainingen was het Bottas die aan Hamiltons stoelpoten liep te zagen, maar als het er op zaterdag echt om gaat, is Hamilton toch weer de snellere. Net als vorig jaar is Bottas tweede, voor Leclerc en Verstappen.

Vettel had het minder voor elkaar. Door een opschakelprobleem kon hij in de beslissende kwalificatiesessie slechts een vliegende ronde rijden, een vliegende ronde die slechts goed was voor een zevende tijd. Daarmee stond de viervoudig wereldkampioen zelfs nog achter de beide McLaren-Renaults, die vriend en vijand verrasten door de derde startrij in te nemen. Daarmee versloegen ze niet alleen Vettel, maar ook het fabrieksteam van Renault, dat alleen met Ricciardo in de top 10 stond. Ook stonden de oranje bolides voor Gasly, die zich met het schaamrood op de kaken als negende kwalificeerde.

Het enige moment waarop iemand de hegemonie van de Mercedes kan doorbreken is bij de start. Als de lichten doven, komt Leclerc echter matig van zijn plaats, waardoor de grijze bolides zonder moeite hun leidende posities behouden. Verstappen valt op zijn beurt door zijn tamelijk futloze Honda-krachtbron zelfs nog bijna ten prooi aan de McLarens. Door in de eerste bocht de juiste lijn te kiezen, weet hij zelfs Leclerc te bedreigen, maar die rijdt daarna hard bij hem weg, waarna Sainz, die teammaat Norris bij de start voorbij was gegaan, ook nog de aanval inzet.

Verstappen houdt zijn ex-teamgenoot nog net achter zich, waarna hij het tempo opvoert en met grote passen bij hem wegloopt. Wanneer Vettel de oranje bolides na een handvol ronden eindelijk voorbij kan, is de kopgroep al aan de horizon verdwenen.

De koplopers zijn allemaal op de mediums aan de race begonnen en Giovinazzi laat al gauw zien waarom. De sterk gekwalificeerde Italiaan valt op zijn zachte banden al gauw ten prooi aan de Renaults en teammaat Räikkönen, waardoor hij al snel zijn banden moet laten wisselen. Zijn vroege bandenwissel werpt hem terug naar de laatste plaats. Langer houden Gasly's zachte banden het vol. Zelfs zo lang dat Renault ongeduldig wordt en Ricciardo van nieuwe banden voorziet. De Australiër heeft een matige pitstop, in tegenstelling tot Gasly een ronde later, waardoor de Red Bull de Renault voorblijft. Ricciardo's banden zijn echter al op bedrijfstemperatuur, waardoor hij de Fransman op het lange rechte stuk alsnog inhaalt.

De pitstops volgen elkaar daarna in hoog tempo op. Vettel rijdt het langst door, maar als Hamilton pal voor zijn neus de baan op komt, blokkeert hij een wiel, waarna hij ook maar nieuwe banden laat monteren. Als laatste stoppen Räikkönen, Hülkenberg en Stroll, die op de harde band aan de race waren begonnen.

Hun slotoffensief is nog niet ingezet of Norris krijgt allerlei verontrustende mededelingen over de boordradio. Hij valt in de slotfase weg achter Sainz, waarna hij door Ricciardo, Räikkönen en Hülkenberg wordt opgejaagd. In de laatste ronde krijgt het groepje hem te pakken. Ricciardo haalt hem aan het eind van het lange rechte stuk in, maar zeilt uit de chicane, waarna hij de ongelukkige Norris de uitloopstrook op dwingt. Terwijl de kreupele McLaren meteen drie plekken verliest, vochten Ricciardo, Räikkönen en Hülkenberg een verbeten strijd om de zevende plek uit. Ricciardo weet die strijd in zijn voordeel te beslechten door Räikkönen buiten de baan in te halen. Zoals verwacht leverde het hem een tijdstraf op, waardoor hij nog terugviel tot buiten de punten.

Ondertussen reed Hamilton naar alweer zijn zesde seizoenszege. Bottas viel in de slotfase ver terug en kreeg na een korte virtuele safetycarfase zijn banden niet meer op temperatuur, waardoor hij nog bijna ten prooi viel aan Leclerc. Verstappen werd vierde na een vrij eenzame race, waarin hij Leclerc niet echt kon bijbenen, maar waarin Vettel ook niet echt een bedreiging vormde. De Duitser was op zijn tweede bandenset niet bijster snel, dus schakelde Ferrari maar over naar plan F door hem in de een-na-laatste ronde van nieuwe banden te voorzien, zodat hij nog de snelste raceronde kon rijden. Met een uiterste krachtsinspanning wist hij Hamiltons snelste ronde met twee honderdsten aan te scherpen, zodat het slotakkoord nog voor de Duitser was.

De zesde plaats, nog net in dezelfde ronde als Hamilton, was voor Sainz. Achter hem werd Ricciardo door zijn tijdstraf naar de elfde plek teruggeworpen, achter Räikkönen, Hülkenberg, Norris en de fletse Gasly, die zodoende zowaar nog een punt aan zijn thuisrace overhield. Buiten de punten eindigden de Racing Points van Pérez en Stroll, waarbij eerstgenoemde wat flauw een tijdstraf kreeg omdat hij de baan bij de start had afgesneden. Achter de roze bolides eindigden de Toro Rosso's. De van de laatste startrij begonnen Kwjat wist de als elfde gestarte Albon zowaar te kloppen.

Giovinazzi wist de achteruitrijdende Magnussen nog op de valreep te verslaan. Voor Haas, dat de zeurende Grosjean vlak voor tijd maar uit de race terugtrok, was het een weekend om gauw te vergeten. De laatste plaatsen waren weer voor het Williams-duo. Ditmaal eindigde Kubica voor Russell, die halverwege de race zijn voorvleugel beschadigde in een poging zijn teammaat te kloppen.

Zodoende eindigde een tamelijk saaie Franse Grand Prix met de verwachte winnaar. Hopelijk wordt de Grand Prix van Oostenrijk volgende week wat minder voorspelbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten