Header

Header

vrijdag 14 juni 2019

Canada: Hamilton profiteert van spraakmakende straf Vettel

Door de tijdstraf die Sebastian Vettel kreeg voor het hinderen van Lewis Hamilton eindigde de Grand Prix van Canada nogal in een anticlimax. Was de straf terecht en had de zaak op een andere manier opgelost kunnen worden?

Om bij dat eerste te beginnen: ik denk dat de straf terecht was. Hamilton moest flink in de ankers om nog net een botsing te voorkomen (zowel Vettel als Hamilton verloor twee seconden door het incident) en was Vettel gepasseerd als Vettel meer ruimte had gelaten. Zonder tijdstraf zou Hamilton de gedupeerde partij zijn geweest.

Wel is het een goede vraag of het huidige systeem met tijdstraffen nog steeds wenselijk is, vooral ook omdat het opleggen van straffen altijd een beetje arbitrair is. Het afgelopen decennium heeft de wedstrijdleiding vaak als politieagent opgetreden, iets wat voorheen een zeldzaamheid was. Daarbij zijn ze de afgelopen jaren al wat minder streng geworden, nadat de coureurs er tureluurs van waren geworden dat ze voor werkelijk waar elk wissewasje op de bon geslingerd werden.

Zelf zou ik bij wijze van proef weleens willen zien wat er gebeurt als er helemaal niet meer gestraft wordt. Hoewel de baanlimieten nog steeds gerespecteerd moeten worden en het niet zo moet zijn dat de bullebakken dan de dienst gaan uitmaken, heb ik er wel vertrouwen in dat de coureurs elkaar redelijk in het gareel houden. Een agressieve coureur kan misschien een paar keer met een dubieuze actie wegkomen, maar vroeg of laat eindigt hij in de muur. Ook zonder straffen zullen de plussen en minnen over een heel seizoen tegen elkaar wegvallen.

Anno 2019 worden echter nog altijd (tijd)straffen uitgedeeld, waardoor de race op een uitermate onbevredigende manier werd beslist. Had de wedstrijdleiding ook een straf op kunnen geven die de strijd om de koppositie niet om zeep hielp? Ik denk het niet. Een tijdstraf achteraf opleggen, zoals Martin Brundle suggereerde, lijkt me helemaal niks, omdat het resultaat dan ruim na de feestelijkheden nog kan veranderen. De afhandeling van de Grand Prix van Mexico in 2016 verdient zeker geen navolging. Een andere optie was dat Vettel in plaats van de tijdstraf zijn plek aan Hamilton op had moeten geven. Dan had hij de Brit altijd later nog in kunnen halen. Dat was zeker een elegantere oplossing, maar het resultaat daarvan was hetzelfde geweest: Hamilton zou de race dan vrij eenvoudig hebben gewonnen.

De hele race zaten Vettel en Hamilton binnen enkele seconden van elkaar. Doordat hij eerder stopte, wist Vettel zijn voorsprong zelfs nog uit te breiden naar vijf seconden, maar daarna hengelde Hamilton hem vrij snel weer binnen. Toen Vettel in ronde 48 zijn uitglijder maakte, was zijn voorsprong teruggelopen tot minder dan een seconde. Als hij Hamilton er dan langs had moeten laten, was de Brit vermoedelijk aan de horizon verdwenen en was de race eveneens in een anticlimax geëindigd.

Aangezien inhalen in Canada helemaal niet zo makkelijk was (vraag het Bottas maar), had Vettel de race vermoedelijk vrij eenvoudig kunnen winnen als hij geen fout had gemaakt. Door zijn haast kinderlijke emoties na afloop wist hij de aandacht knap van zijn eigen falen af te leiden. Het was de laatste fout uit een lange reeks. Na zijn flater in Duitsland vorig jaar is de frequentie waarmee hij die fouten maakt alleen maar omhooggegaan. Zo ging hij dit jaar in Bahrein, tot afgelopen weekend het enige weekend waarin Ferrari sneller was dan Mercedes, opzichtig in de fout in een duel met Hamilton, wat hem achteraf gezien de overwinning kostte.

Hamilton en de Ferrari's domineren
Vooraan lagen de snelheidsverschillen in de orde van grootte van enkele tienden van een seconde. Hamilton was de snelste man op de baan op de harde band. Op de mediums gaf hij iets toe (+0,22). Vettel was net zo snel op de mediums (+0,21), maar langzamer op de harde band (+0,18), terwijl Leclerc zowel op hard (+0,17) als medium (+0,34) iets op Hamilton moest toegeven. In de kopgroep waren zowel Hamilton als Leclerc dus sneller op de harde band dan op de mediums en dat was geen toeval: bijna alle coureurs kwamen op de harde band het best uit de verf. Op de zachtere banden waren ze trager, terwijl de slijtage ook nog hoger lag. Dat gold al helemaal voor de zachte band, die tweemaal zo hard sleet en in de race alleen in het begin en eind van de race kortstondig door een aantal coureurs werd gebruikt:

Gevolgde bandenstrategieën in de race. Rood: zachte band, geel: medium, wit: harde band.

Bottas en Verstappen te klein voor het tafellaken...
In de openingsfase hielden de Renaults van Ricciardo en Hülkenberg en de eveneens op zachte banden gestarte Gasly Bottas en Verstappen op. Laatstgenoemden waren op hardere banden begonnen en konden daardoor veel langer doorrijden. Interessant genoeg kon Verstappen Bottas aanvankelijk bijbenen, om hem na zijn stop volkomen uit het oog te verliezen. Waar Bottas op de mediums inderdaad niet erg snel was (+0,62), was hij daarna op de harde band een stuk sneller (+0,36). Verstappen was op de harde band ongeveer net zo snel als Bottas op de mediums (+0,69), maar op de mediums moest hij veel toegeven (+1,33), Dat roept ook de vraag op of het voor hem in de kwalificatie het risico waard was om zich op de mediums te proberen te kwalificeren.

Red Bull had de snelheid dus totaal niet in Canada. Dat had ongetwijfeld met het circuit te maken (in Bahrein kwam Red Bull er ook niet aan te pas en daar schitterde Ferrari juist), maar ook met de banden. Nog altijd heeft Red Bull de nieuwe Pirelli's niet weten te doorgronden, tot afgrijzen van Helmut Marko, die beweerde dat Mercedes veel voordeel heeft gehad van de dunnere banden. Dat was vorig jaar al duidelijk, toen Pirelli bij wijze van proef de dunnere banden meenam naar Spanje, Frankrijk en Engeland. Op Engeland na domineerde Mercedes in die races. In de races met de normale banden hadden de grijze bolides juist veel last van blaarvorming, waar Ferrari en Red Bull soms van konden profiteren. Toch moet Red Bull vooral bij zichzelf te rade gaan waarom ze er op start-stopcircuits dit jaar zo slecht uitzien.

Renault ook te groot voor het servet
Veel beter had Renault het voor elkaar, met Ricciardo's vierde startplaats als bewijs. In de race hadden de zwart-gele bolides het moeilijker, ook omdat ze op de zachte banden aan de race waren begonnen. Tactisch verrichte Renault nog een klein wonder door met Hülkenberg Gasly te overcutten, terwijl Ricciardo nog net kon voorkomen dat hij werd geovercut door Bottas en Verstappen.

Racevoortgang van Bottas (grijs), Verstappen (paars), Ricciardo (geel), Hülkenberg (lichtgeel) en Gasly (lichtpaars), uitgezet tegen het gemiddelde tempo van Bottas.

Door agressief verdedigen wist Ricciardo Bottas nog een tijd achter zich te houden, terwijl hij tegelijkertijd Verstappen bij wist te benen. Het ging wel ten koste van zijn banden, zodat Hülkenberg hem in de tweede helft van de race zat binnen te hengelen. Hülkenbergs goede tempo betekende ook dat Verstappen na zijn pitstop beide Renaults voor zich moest dulden. Het deerde hem niet, want hij ging ze zonder problemen weer voorbij. In de slotfase mocht Hülkenberg van zijn team geen aanval doen op Ricciardo, waar hij natuurlijk niet heel blij mee was.

De Renault-coureurs waren in de race nagenoeg even snel. Op de harde band scheelde het niks: +1,03 voor Ricciardo en +1,04 voor Hülkenberg. Hülkenberg was op de zachte band wat sneller (+0,75) dan Ricciardo (+0,95). Daarmee waren ze sneller dan Gasly, die op de zachte band in het verkeer zat en op de harde band vrij traag was (+1,09).

Stroll gaat los voor eigen publiek
Het middenveld werd aangevoerd door Stroll, die op de harde band aan de race was begonnen en daarop verbazingwekkend snel was (+1,11). Op de mediums was hij beduidend minder (+1,88). Daarmee was hij sneller dan degenen die net achter hem eindigden. Kwjat pakte het laatste punt na een vroege stop. Op de mediums was hij niet heel snel (+2,33), maar op de harde band ging het beter (+1,39). Geen geluk had Sainz, die vroeger dan gepland moest stoppen en vlak voor het eind terugviel tot buiten de punten. Op de harde band was hij redelijk snel (+1,31). De twaalfde plaats was een prooi voor Pérez, die kort nadat hij door zijn teamgenoot was ingehaald zijn mediums liet inwisselen en daarna klem zat in het verkeer. Op de mediums was hij inderdaad niet heel snel (+2,05), maar op de harde band eigenlijk ook niet (+1,47).

Rondetabel van de race.

Geen peil te trekken op Alfa Romeo
Een vreemd verhaal was wederom Alfa Romeo, dat er ondanks de krachtige Ferrari-motor nauwelijks aan te pas kwam en ditmaal de strategie van Räikkönen om zeep hielp. De Fin werd om de een of andere reden al vroeg in de race van zijn mediums afgeholpen, waarna hij in de slotfase nog een setje zachte banden haalde. Wat was de reden daarvoor? Probeerde Alfa Romeo op die manier het punt voor de snelste raceronde van de rivalen van Ferrari af te pakken? Het plannetje slaagde niet, want Räikkönens snelste ronde van de middag was nog altijd trager dan de snelste raceronden van de Mercedes- en Ferrari-coureurs. Uiteindelijk kwam hij ruim twee seconden tekort op Bottas kwalificatieronde in de slotfase.

In de race waren Räikkönen en Giovinazzi redelijk aan elkaar gewaagd, maar waar Räikkönen plekken verloor door een late stop, verloor Giovinazzi tijd door een knullige spin, zodat ze opnieuw vrij royaal buiten de punten eindigden. Räikkönen was iets sneller op de harde band (+1,59 om +1,64), terwijl Giovinazzi iets beter was op de mediums (+1,93 om +2,08). Räikkönen was ook vrij traag op de zachte band (+1,71).

Vernederend pechweekend voor Haas
Een treurig verhaal was Haas, dat een ongelukkig weekend kende. Grosjean kwalificeerde zich door de klapper van zijn teammaat slechts in de achterhoede en kwam daar ook niet meer uit. Op de mediums was hij redelijk (+2,06), maar op de harde band was hij behoorlijk traag (+1,84). Magnussen moest vanuit de pits starten na zijn kwalificatieongeluk en kwam erachter dat de veranderingen aan de afstelling averechts hadden gewerkt. Op zowel de harde band (+2,75) als op de mediums (+3,06) was hij niet vooruit te branden.

Pechvogels
Ook niet bijster snel onderweg was Albon, die bij de start zijn voorvleugel verloor en daarna tot zijn uitvallen op de harde band (+2,04) bleef rijden. Norris stond nog op de zachte band (+1,43) toen zijn ophanging het begaf.

Kubica en Williams: geen gelukkig huwelijk
De rode lantaarn was er natuurlijk weer voor Williams, al moet gezegd worden dat Russell opnieuw een andere auto achter zich hield, ditmaal Magnussens Haas. Op de harde band was hij redelijk snel onderweg, op de mediums was hij minder indrukwekkend (+3,66). Kubica klaagde dat zijn auto bij het remmen alle kanten op trok, waardoor hij stuitend traag was. Op de mediums was zijn tempo niet best (+4,39) en op de harde band kon hij teamgenoot Russell helemaal niet bijbenen (+3,46).

De bevindingen van de race:
- Hamilton was in de race sneller dan Vettel
- Vettel maakt weer een fout onder druk
- Er was geen bevredigende afhandeling mogelijk van het incident tussen Vettel en Hamilton

- Verstappens bandengok in de kwalificatie was onnodig
- Red Bull kwam nog slechter voor de dag dan in Bahrein
- Renault schurkt ineens tegen de top aan
- Stroll rijdt wereldrace
- De B-teams van Ferrari kwamen totaal niet in het stuk voor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten