Header

Header

maandag 10 juni 2019

Canadese anticlimax

Net als twee weken terug in Monaco werd de strijd vooraan beslist door een tijdstraf. Hoewel Sebastian Vettel in Canada als eerste over de streep kwam, moest hij in de eindrangschikking slechts met een tweede plek genoegen nemen achter Lewis Hamilton, wat hem allerminst een genoegen was. Charles Leclerc werd derde, terwijl Max Verstappen achter Valtteri Bottas als vijfde over de streep kwam.

Ferrari goed uit de startblokken
Het grootste raadsel van de eerste seizoenshelft was tot dusver het gebrek aan snelheid bij Ferrari. In de wintertests waren de rode bolides loeisnel, maar vanaf het moment dat het ergens om ging, was er van die snelheid weinig meer over. Na zes smadelijke nederlagen had Ferrari op het redelijk snelle Circuit Gilles Villeneuve eindelijk weer de snelheid om Mercedes uit te dagen. En zelfs meer dan dat. Op de rechte stukken zijn de Italiaanse bolides niet te houden, waardoor Vettel in de kwalificatie de pole pakt. Hamilton houdt de schade beperkt met een tweede plek, nog voor Leclerc, die een matige kwalificatie kende en op gepaste afstand derde was.

Hoe zwaar Mercedes het had, illustreerde Bottas wel, die moeite had zijn wagen in het juiste spoor te houden en slechts zesde was, nog achter de verrassend snelle Ricciardo en Gasly. Renault - Red Bull 1-0. Waar Ferrari in Canada als een speer ging, leek Red Bull wel een anker uit te hebben gegooid. Verstappen haalde de top-10-shootout niet eens omdat hij in de tweede kwalificatiesessie op de gele band niet bijster snel was. Toen hij zich op de zachte band alsnog probeerde veilig te rijden, reed Magnussen zijn wagen plat, waardoor de sessie werd afgebroken. Doordat Magnussen uit de pits moest starten en Sainz een gridstraf kreeg, startte hij alsnog als negende en had hij een vrije bandenkeuze, wat gezien de matige kwaliteit van de zachte band als een voordeel gezien kon worden. Hij liet maar de harde band monteren, zodat hij in de race zonder al te veel moeite kon oprukken.

Driestrijd
Bij de start blijven de posities aan kop onveranderd, waardoor de kopgroep al meteen met grote passen wegbeent bij de rest van het veld, aangevoerd door Ricciardo. De Australiër wordt achtervolgd door Gasly en teammaat Hülkenberg, die Bottas in de tweede bocht voorbij was gereden. Opmerkelijk genoeg kan hij de machtige Mercedes in het vervolg vrij simpel achter zich houden. In de achtergrond komt Verstappen, die zich met de nodige moeite ontdoet van Norris, dreigend opzetten als de eerste bandenwissels al plaatsvinden. Gasly en Ricciardo wisselen hun zachte banden al gauw weer in, waardoor ze naar de middenmoot terugvallen. Hülkenberg stopt later en komt precies voor de deur bij Gasly weer op de baan. Renault - Red Bull 2-0.

Door de pitstops heeft Bottas eindelijk vrij baan, waardoor hij eindelijk zijn ware snelheid kan laten zien. Hij ligt dan alweer bijna een pitstop achter de koplopers en is niet in staat om Verstappen los te rijden. In de kopgroep wordt Hamilton nog steeds gemangeld door de Ferrari's. De onderlinge afstanden schommelen rond de twee seconden. Wanneer Leclerc de snelste raceronde rijdt, begint Hamilton ook harder te pushen, waardoor hij zich een aantal keer verremt voor de haarspeldbocht. Desondanks loopt hij wat in op Vettel, die in de 26e ronde zijn banden laat vervangen. Hamilton doet twee ronden later hetzelfde. Leclerc rijdt nog wat langer door en komt na zijn stop precies achter Verstappen, die als enige in de kopgroep nog niet was gestopt, terug op de baan. Hij gaat de Red Bull al gauw weer voorbij.

Vettel snatches defeat from the jaws of victory
Door zijn latere stop is Leclerc wel afgehaakt in de strijd om de koppositie, waar Hamilton Vettel het vuur aan de schenen legt. Hij rijdt het gat gauw dicht, maar inhalen blijkt een ander verhaal. In de 48e ronde is opeens alles anders als Vettel zich volkomen vergaloppeert in de eerste chicane. Hij verliest de achterkant van zijn Ferrari bij het insturen, waardoor hij het gras maait en zijn bolide voor Hamiltons aanstormende Mercedes de baan op gooit. Hamilton moet vol in de ankers om een botsing te vermijden, waardoor Vettels uitglijder onbestraft blijft.

De stewards hebben andere ideeën en besluiten hem een tijdstraf van vijf seconden te geven voor het hinderen van een tegenstander, tot ongenoegen van Vettel. Door de tijdstraf eindigt de race in een anticlimax, omdat Vettel in de slotfase geen gat meer kan slaan naar Hamilton, die daardoor de race wint. Vettel houdt aan de meet net een seconde over om teamgenoot Leclerc voor te blijven, maar dat was voor hem maar een doekje voor het bloeden.

Witheet is hij als hij zijn bolide aan het begin van de pitstraat parkeert. Bij de interviews drukt hij aanvankelijk zijn snor, om voor de podiumceremonie terug te keren, maar niet voordat hij het bord met een grote 2 erop voor Hamiltons Mercedes heeft gezet. Zelfs de bombastische klanken van het Duitse nationalhymne lijken op het podium aan hem voorbij te gaan. In ieder geval had hij weer een goede kans op de zege door een klein foutje door zijn vingers laten glippen, waardoor hij al sinds 26 augustus vorig jaar droog staat qua overwinningen. Dat die beslissing op een onbevredigende manier viel, maakte ook het publiek de verliezer van de race.

De andere race
Over verliezers gesproken: daar waren er veel van. Op grote achterstand kwamen Bottas en Verstappen binnenhobbelen. Waar zijn teammaat de race won, kwam Bottas er het hele weekend nauwelijks aan te pas. Wel reed hij nog de snelste raceronde, omdat hij in de slotfase een volle pitstop op Verstappen uit kon lopen. Net als in de kwalificatie was de Red Bull niet vooruit te branden op de gele band. Verstappen smaakte nog wel het genoegen om na zijn stop de dekselse Renaults te kloppen. Renault - Red Bull 2-1. De geel-zwarte bolides van Ricciardo en Hülkenberg eindigden op hun beurt nog voor Gasly, die na zijn mislukte undercut op Ricciardo niks meer liet zien en kansloos achtste werd.

De laatste punten waren voor Stroll en Kwjat, die Sainz in de slotfase om de oren reden. De Spanjaard moest door een probleem met de remkoeling heel vroeg stoppen en plukte daar op het eind de wrange vruchten van. Nog minder verging het overigens teamgenoot Norris, die zijn bolide vroeg in de race met een spontaan gebroken achterwielophanging aan de kant had moeten zetten. Ook Albon, die bij de start zijn voorvleugel verspeelde, haalde de finish niet.

Pérez eindigde als twaalfde nadat hij door een veel te vroege stop in het verkeer terecht was gekomen. Giovinazzi eindigde ondanks een spin nog voor teamgenoot Räikkönen, die met de race slechter lijkt te worden. De Alfa Romeo's werden nog gesplitst door Grosjean, die bij de start het hazenpad moest kiezen en daardoor de hele race in de achterhoede bleef steken. Daarmee deed hij het nog altijd een stuk beter dan Magnussen, die met zijn haastig in elkaar geflanste wagen tussen de Williams' eindigde en over de boordradio zijn teammaat naar de kroon stak met zijn voortdurende geklaag.

Door zijn derde overwinning op rij vergrootte Hamilton zijn voorsprong op Bottas naar 29 WK-punten, terwijl Verstappen Vettel verder zag uitlopen en Red Bull de hoop op de tweede plek bij de constructeurs voorlopig moet laten varen. In de middenmoot deed Renault goede zaken. Dankzij de 14 gescoorde WK-punten hijgen de Fransen McLaren weer in de nek. Over twee weken zullen ze op het snelle circuit van Paul Ricard een gooi doen naar de vierde plek bij de constructeurs. Dan hoopt Ferrari dan nog een langverwachte overwinning te scoren. Aan de auto zal het nog het minst liggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten