Header

Header

vrijdag 19 juli 2019

Hoe Hamilton zijn thuisrace naar zijn hand zette

Wat een spektakel, wat een wiel-aan-wielgevechten waren er vorige week te zien op het historische circuit van Silverstone. Maar waar de teams van Red Bull en Ferrari voor de actie zorgden, ging Lewis Hamilton er doodeenvoudig met de overwinning vandoor.

Mercedes: Hamilton is iedereen te slim af
Na afloop van de race zal Bottas toch wel een paar keer heel flink hebben moeten slikken. Niet alleen had hij de zege aan Hamilton moeten laten, maar ook het bonuspunt voor de snelste raceronde. En dat terwijl Bottas tegen het eind van de race nog een nieuw setje banden had gehaald. Het toonde niet alleen aan hoe sterk Hamilton was, maar ook hoe erg Pirelli de bandenslijtage had overschat.

Net als in Oostenrijk verschenen de topteams met verschillende strijdplannen aan de race. Waar de Ferrari's op de zachte band begonnen, begonnen de teams van Mercedes en Red Bull op de mediums. Ondanks de verschillende bandenkeuze bleken alle drie de topteams voor de race gewoon een 2-stopper te hebben gepland. Mercedes was er heilig van overtuigd dat dat de beste strategie was, dus stuurde het Bottas op de optimaal geachte strategie (medium-medium-hard) op pad, terwijl Hamilton in de middelste stint op de harde band zou rijden, zodat hij in de slotfase kans maakte om Bottas aan te vallen.

Hamilton zelf had hele andere plannetjes. Al vanaf het begin van de race zette hij Bottas onder druk, in de hoop dat Bottas zijn banden op zou vreten. Het plannetje slaagde, want na 16 ronden was Bottas' linker voorband bijna volledig versleten, zodat hij naar de pits moest. Hamilton kon probleemloos nog een rondje rijden. En nog een rondje. En nog een rondje. En toen was daar ineens de safetycar. Hamilton kon zijn banden laten verwisselen zonder de leiding te verliezen. De harde band bleek vervolgens veel sneller en slijtvaster dan gedacht, waardoor Hamilton de race in zijn zak had en de race met een van tevoren onmogelijk geachte strategie won.

Hoe had Pirelli en de teams er in de bespiegelingen vooraf zo ver naast kunnen zitten? Mogelijkerwijs speelden de nieuwe asfaltlaag en de lagere temperaturen een rol. Daarnaast wordt de harde band in de raceweekenden amper gebruikt, waardoor er weinig data over bekend is. Dat heeft er onder andere mee te maken dat de coureurs er in de kwalificatie vaak al vier of vijf setjes zachte banden doorheen jagen. De harde band wordt daarentegen hoogstens eenmalig in de race gebruikt (op veel circuits zijn de mediums beter). In Engeland hadden de topteams maar een setje harde banden per coureur. Pas tijdens de race werden de witte banden uit hun verpakking gehaald, wat betekent dat de teams geen flauw benul moeten hebben gehad van hoe goed de band zou zijn.

Voor brandstof gecorrigeerde rondetijden van Hamilton tijdens de race. De ronden achter de safetycar zijn weggelaten. De opgevulde rondjes zijn voor de analyse voor de rondetijden gebruikt. De stippellijnen geven de gemodelleerde rondtijden weer.

Onder Hamiltons auto hield de harde band zich in de race prima. De band haalde probleemloos de finish en met de slijtage viel het ook alleszins mee, waardoor Bottas zijn achterstand na de pitstop ook nooit meer kon inlopen. Hamiltons strategie was overduidelijk de beste. Toch had hij de zege niet alleen aan zijn strategie te danken: Hamilton was in de race duidelijk de snelste man. In een tijdrit zou zijn voorsprong op Bottas niet veel anders zijn geweest dan nu het geval was.

Mercedes
1. Hamilton -
2. Bottas +0,35

Ferrari en Red Bull: spectaculair, maar niet erg efficiënt
Na de kwalificatie zullen Ferrari en Red Bull stiekem van de overwinning gedroomd hebben, gezien de geringe achterstand op de Mercedes, maar in de race kwamen ze daarvoor niet in aanmerking. Ferrari had ongetwijfeld gehoopt dat Leclerc zijn zachte banden kon gebruiken om de Mercedes bij de start voorbij te blazen, maar dat lukte niet, waardoor hij de Red Bulls en teamgenoot Vettel zat op te houden, terwijl de grijze bolides aan de horizon verdwenen. Op de mediums waren de Red Bulls sneller, wat Gasly illustreerde door Vettel brutaal voorbij te vliegen, maar omdat Verstappen zich stukbeet op de inventief verdedigende Leclerc, hadden ze daar weinig aan.

Red Bull verzon een list door Gasly vroeg naar de pits te halen. Het deed wat vreemd aan, en omdat Gasly Leclerc niet wist te undercutten, schoot Red Bull zichzelf alleen maar in de voet. Eveneens onbegrijpelijk was de beslissing om Verstappen tegelijk met Leclerc naar de pits te halen. Het plannetje had kunnen werken als Verstappen zijn in de pits gewonnen plekje had kunnen behouden, maar zoals het nu ging, zat hij zich weer een hele tijd achter de Ferrari met startnummer 16 te verbijten. Tot overmaat van ramp was hij ook nog op de verkeerde band op pad gestuurd. Het leverde een hoop mooie gevechten op, maar efficiënt was het allerminst.

De gevolgde bandenstrategieën per coureur. Rood: zachte band, geel: medium, wit: hard.

Pas bij de safetycar was Red Bull weer bij de les door Verstappen meteen naar de pits te halen voor harde banden. Ferrari wachtte een ronde te lang met Leclerc, die daardoor nog tot achter Verstappen terugviel. Ondertussen had Vettel tijdens de safetycarfase zijn banden kunnen wisselen, waardoor hij derde lag. Dat bleef heel lang zo, totdat hij Verstappen bijna in de tribune beukte. Zonder die botsing lag Verstappen op koers om Bottas na diens tweede stop voor te blijven, waardoor hij kansen op de tweede plek had gehad. Zoals het nu ging, werd hij met een beschadigde wagen vijfde, achter Leclerc en Gasly. Een schrale troost was dat zijn racesnelheid niet goed genoeg was om Hamilton uit te dagen.

Ferrari
3. Leclerc +0,70
16. Vettel +0,69

Red Bull-Honda
4. Gasly +0,83
5. Verstappen +0,47
 

Renault-teams zijn weer best of the rest
Waar Honda de afgelopen tijd opnieuw weer een heleboel pk's lijkt te hebben gevonden, lijkt Renault sinds het vertrek van Red Bull eveneens te zijn wakkergeschud. Zowel het fabrieksteam van Renault als McLaren zat er op het snelle circuit van Silverstone goed bij; een duidelijk teken dat de krachtbronnen steeds gelijkwaardiger aan elkaar worden. De Renaults lieten in de kwalificatie in de speedtraps zelfs de hoogste topsnelheden noteren.

Waar Norris in de kwalificatie de eer voor McLaren hooghield, deed Sainz dat in de race. Hij was de grootste profiteur van de safetycar, waardoor hij naar de zevende plek opklom. Norris zat na de neutralisatie nog een tijd in de kofferbak van zijn teammaat en werd toen om onverklaarbare redenen nogmaals naar de pits gehaald, waardoor hij nog buiten de punten eindigde.

Rondetabel van de race.
Ook niet helemaal tevreden zal Ricciardo zijn geweest, die tijdens de neutralisatie nogmaals zijn banden moest laten verwisselen. In dat licht bezien was zijn zevende plaats een puik resultaat. Minder goed had Hülkenberg het voor elkaar. Na afloop klaagde hij dat hij aan zijn lot was overgelaten door zijn team, dat hem te laat naar de pits had gehaald, waardoor hij veel tijd verloor. Daarmee wees hij echter vooral naar zijn slechte bandenmanagement, want degenen om hem heen wisten hun zachte banden wel in leven te houden. Na de hervatting mocht hij na een beuk van Pérez en een motorstoring blij zijn met een punt.

McLaren
6. Sainz +1,59
11. Norris +1,74

Renault
7. Ricciardo +1,57
10. Hülkenberg +1,75

Räikkönen houdt de eer van Alfa Romeo hoog
In de openingsfase zag het er nog niet zo goed uit voor Alfa. Beide wagens zakten in de openingsfase ver terug, om daarna weer op te zetten. Räikkönen kon maar ten dele van zijn goede bandenmanagement profiteren, want hij had net zijn pitstop gemaakt toen teammaat Giovinazzi van de baan schoof. Gelukkig voor de Fin had het team hem op de harde banden gezet, waardoor hij niet meer hoefde te stoppen en in het restant van de race profiteerde van de concurrenten die elkaar constant in de wielen reden. Door de botsing van Pérez met Hülkenberg, Norris' tweede stop, Vettels strapatsen en Albons bandenproblemen werd hij toch nog achtste.

Alfa Romeo
8. Räikkönen +1,96
- Giovinazzi +2,17

Toro Rosso: Albon op zaterdag, Kwjat op zondag
Bijna de hele race was hij in de achterhoede te vinden, maar toch pakte Kwjat weer twee punten. Dat was knap te noemen, omdat de safetycar hem ook absoluut niet hielp, maar door een ijzersterke eindsprint wist hij nog in de punten te rijden. Teamgenoot Albon volgde het omgekeerde traject. Nadat hij zich netjes in de top 10 had gekwalificeerd, reed hij vrijwel de hele race in de punten, om pas in de slotfase weg te zakken toen zijn mediums de geest gaven. Door een curieus euvel had hij tijdens de neutralisatie geen banden kunnen wisselen, waardoor hij in de slotfase lijdzaam moest toezien hoe al zijn inspanningen voor niets waren geweest.

Toro Rosso
9. Kwjat +1,94
12. Albon +2,12

Racing Pointless
Een teleurstellend weekend voor het team van Racing Point. In de kwalificatie kwamen de dubieus beschilderde bolides er niet aan te pas, maar in de race ging het lange tijd beter. Dat veranderde toen Pérez bij de herstart zijn neus nogal lomp stukreed op Hülkenberg (hij had een probleem met de rembalans, maar dan had hij wat meer marge in moeten bouwen) en Stroll om onbegrijpelijke redenen in de slotfase nog naar de pits werd gedirigeerd. Nodeloos te zeggen dat hij het verloren terrein daarna nooit meer terugwon. Achteraf gezien hadden WK-punten tot een reële mogelijkheid behoord.

Racing Point
13. Stroll +1,92
17. Pérez +2,05

Een heel klein beetje licht aan het eind van de tunnel voor Williams
Met een veertiende en vijftiende plek wisten de cyaan-witte bolides zowaar Vettels Ferrari en Pérez' Racing Point voor te blijven. Ten opzichte van eerder dit jaar is het gat naar de kop wat kleiner geworden tot 3 seconden van de kop. Misschien vindt Williams ooit weer de weg naar boven.

Williams
14. Russell +3,09
15. Kubica +3,40

Rampweekend voor Haas
Na afloop van de voor Haas erg korte race had teambaas Günther Steiner geen goed woord over voor zijn coureurs, die onbedoeld het gelijk aantoonden van Rich Energy om het team de wacht aan te zeggen. Helemaal terecht was die tirade niet, want waar Verstappens Red Bull probleemloos de finish haalde na de oplawaai van Vettel, moesten de Haasjes gauw opgeven nadat ze elkaar heel licht geraakt hadden. De auto is dus niet alleen traag, maar ook nog eens heel fragiel. Bovendien bespaarde de botsing beide heren hoogstwaarschijnlijk slechts een verblijf in de achterhoede.

Haas
- Grosjean +3,20
- Magnussen +3,02

De bevindingen van de race:
- De banden hadden een langere levensduur dan verwacht
- Bij de topteams was Hamilton de enige die in de superieure 1-stopstrategie geloofde
- Hamilton was sneller dan Bottas en ging bovendien beter met de banden om
- Red Bull schoot zichzelf in de voet door beide coureurs te vroeg naar de pits te halen
- Verstappen was in de race duidelijk sneller dan de Ferrari's, maar trager dan de Mercedes
- De middenmoot wordt aangevoerd door McLaren en Renault
- De safetycar bepaalde in grote lijnen de rangorde in de middenmoot
- Racing Point mist kans op punten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten