Na de nederlaag in Oostenrijk werd de triomftocht van Mercedes weer hervat in Engeland. Lewis Hamilton hengelde zijn tachtigste Grand Prix-zege van zijn loopbaan binnen, voor teamgenoot Valtteri Bottas en Charles Leclerc. Max Verstappen eindigde na een botsing met Sebastian Vettel als vijfde.
Zes duizendsten, omgerekend ongeveer 40 centimeter: dat was in de kwalificatie het verschil waarmee Bottas Hamilton de baas was, waardoor hij zijn vierde poleposition van het seizoen pakte. De Ferrari's en Red Bulls blijken ook niet ver weg: Leclerc zit binnen een tiende, terwijl Verstappen een kleine twee tienden moet toegeven. Zelfs Gasly zit binnen een halve seconde, waarmee hij Vettel zelfs nog aftroeft, zodat hij als vijfde mag vertrekken.
Bij de start is hij zijn voordeel al meteen weer kwijt aan de op zachte banden gestarte Vettel. Vooraan heeft Hamilton de druk er al meteen vol op bij Bottas. Al duellerend rijden de grijze bolides weg bij de rest van het veld, dat wordt aangevoerd door Leclerc. Na vier ronden zet Hamilton zijn wagen ernaast. Voor Luffield gaat hij Bottas buitenom voorbij. Het publiek gaat uit zijn dak, maar komt weer bij zinnen als Bottas de koppositie op het volgende rechte stuk herovert. Hamilton houdt zich vervolgens koest.
Na de explosieve openingsfase komen de duels tussen de Ferrari's en Red Bulls tot ontbranding. Net als in Oostenrijk waren de rode bolides op de zachte band aan de race begonnen, in tegenstelling tot Mercedes en Red Bull, die op mediums aan de race waren begonnen. Het betekende dat Leclerc en Vettel in de openingsfase vooral bezig waren hun banden in leven te houden. Al gauw komt Verstappen aan de staart van Leclerc, die geenszins van plan is mee te werken. In het eerste wiel-aan-wielgevecht trekt Verstappen aan het kortste eind, waardoor hij bijna ten prooi valt aan Vettel. Een ronde later verschaft Gasly hem rugdekking door Vettel brutaal voorbij te rijden.
Opmerkelijk genoeg haalt Red Bull de Fransman meteen naar de pits voor nieuwe banden. Hij krijgt een setje harde banden gemonteerd en valt terug tot achter Sainz. Een ronde later komen Leclerc en Verstappen de pitstraat binnen en ze komen er in omgekeerde volgorde weer uit. Ze blijven Sainz en Gasly net voor. Terwijl de Red Bull-monteurs nog aan het nagenieten van hun prestatie, gaat Verstappen in bocht 4 op koude banden wijd, waardoor Leclerc meteen zijn plek weer terug heeft. Red Bull is weer terug bij af.
Als zijn banden op temperatuur zijn gekomen, is Verstappen sneller dan Leclerc. Fanatiek grijpt hij de Ferrari aan, maar die geeft geen krimp. Zelfs als Verstappen hem op het rechte stuk voorbij blaast, remt de Monegask hem doodleuk weer uit. Ondertussen komt Gasly maar niet voorbij Sainz, waardoor beide Red Bulls zeeën van tijd verliezen. De koplopers besluiten langer door te rijden. Bottas komt na 16 ronden als eerste binnen. Hij valt terug tot achter Vettel, die zijn zachte banden knap in leven houdt en zowaar op koers lijkt naar het podium.
Ondertussen blijft ook Hamilton vrolijk op zijn oude bandjes doorrijden en dat blijkt een gouden zet als Giovinazzi op een amateuristische manier van de baan vliegt en zich sullig in de enige grindbak op het circuit ingraaft. Het betekent dat de safetycar op de baan komt, waardoor Hamilton en Vettel zonder al te grote tijdsverliezen hun banden kunnen inwisselen. Hamilton behoudt de leiding, terwijl Vettel terugvalt naar de derde plaats. Ze laten allebei de harde band omleggen, zodat ze het restant van de race zonder verdere pitstops kunnen uitrijden.
De safetycar is geen goed nieuws voor Verstappen en Leclerc, die bij hun eerste stop naar mediums gewisseld waren. Red Bull bedenkt zich geen moment en haalt Verstappen meteen naar binnen voor een setje harde banden. Het helpt hem voorbij Leclerc, die pas een ronde later om dezelfde reden naar de pits wordt gedirigeerd en daardoor helemaal naar de zesde plek terugvalt. Begrijpelijkerwijs was de Monegask daar niet blij mee.
Bij de herstart gaan de gevechten tussen de Ferrari's en Red Bulls weer door waar ze voor de onderbreking geëindigd waren. Ditmaal probeert Leclerc Verstappen voorbij te gaan, maar na het nodige ellebogenwerk weet Verstappen de Ferrari via de uitloopstrook nog voor te blijven. Even later gaat hij langs teammaat Gasly, die op het rechte stuk zelfs even van zijn gas gaat. Leclerc gaat de Red Bull met startnummer 10 even later ook voorbij.
Verstappen is ondertussen naar de staart van Vettel gekropen. Op Hangar Straight vliegt hij de Duitser voorbij, die op het volgende korte rechte stukje in de tegenaanval gaat. Verstappen blijft aan de binnenkant rijden, waarna Vettel erbovenop knalt. Beide auto's gaan dwars. Waar Vettel achterstevoren in de grindbak tot stilstand komt, wordt Verstappen over de curbstone gelanceerd, waarna hij pas weer in de grindbak op al zijn wielen terechtkomt. Wonder boven wonder kunnen beide kemphanen weer verder.
Met een beschadigd aangezicht rijdt Vettel traag terug naar de pits, waar hij zijn neus laat vervangen en de rest van de middag voor spek en bonen meerijdt. Verstappen is door het akkefietje teruggevallen tot achter Leclerc en Gasly, die op hun beurt het Mercedes-duo uit het zicht zijn verloren.
Dat is goed nieuws voor Bottas, die nog een tweede stop moet maken. Tegen het einde van de race heeft hij voldoende voorsprong om zijn tweede plaats te behouden, een schrale troost nadat zijn weekend nog zo goed begonnen was. Opmerkelijk genoeg wordt dan juist Hamilton naar de pits geroepen. De Brit heeft daar geen zin in en rijdt zijn pitbox vrolijk voorbij, waarna Mercedes Bottas een ronde later een setje zachte banden meegeeft. De Fin blijft Leclerc voor en zet in de slotfase aan voor nog een snelle ronde.
Waar de race vooraan doodbloedt, gaan de gevechten in de middenmoot gewoon door. Zo moet Sainz Ricciardo van het lijf houden. Keer op keer komt de Australiër aan het eind van het rechte stuk dichtbij, maar keer op keer weet Sainz de Renault met startnummer 3 achter zich te houden. Iets verderop is Norris door een tweede stop teruggevallen, wat Räikkönen in de gelegenheid stelt om sterk op te rukken. In de slotfase gaat hij Albon voorbij, die aangeschoten wild is en ook nog door Kwjat, Hülkenberg en Norris wordt ingerekend, waardoor hij nog buiten de punten eindigt.
Ook geen punten waren er voor Stroll, die de Williams' nog wel achter zich wist te houden. Vettel wist zich in de slotfase terug te knokken tot aan de staart van Russell, maar door zijn tijdstraf werd hij nog achter Kubica geklasseerd. Au. De rode lantaarn was er voor Pérez, die bij de herstart op Hülkenberg klapte en zijn voorvleugel verspeelde. Naast Giovinazzi kwamen de Haasjes niet aan de finish nadat de coureurs elkaar in de openingsronde heel licht beroerd hadden, dit tot grote hilariteit van Rich Energy.
Beter voor elkaar had Hamilton het. In de laatste ronde reed hij nog even de snelste raceronde, waarmee hij teamgenoot Bottas ook nog eens de troostprijs afhandig maakte. Dankzij de 26 gescoorde WK-punten vergrootte hij zijn voorsprong op de Fin naar 39 punten, waarmee hij het Britse feest compleet maakte. Leclerc stond voor de vierde keer op rij op het podium, voor een herboren Gasly en een gelaten Verstappen, die blij was dat hij de finish nog wist te bereiken met zijn gehavende wagen. Over twee weken mag hij op de Hockenheimring aan eerherstel proberen te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten