Header

Header

zaterdag 6 juli 2019

Hoe Verstappen in Oostenrijk het halve veld oprolde

Bij de start leek alles verkeerd te gaan voor de Red Bull met startnummer 33, maar nog geen anderhalf uur later kwam Verstappen als eerste over de streep razen op de eigen Red Bull Ring. Hoe wist hij vanuit geslagen positie vier in potentie snellere auto's te kloppen?

Na met acht overwinningen aan het seizoen te zijn begonnen, had Mercedes het zwaar in Oostenrijk. Heel zwaar. Het was aan Vettels problemen in de kwalificatie te danken dat Ferrari niet de eerste startrij innam. Hamilton reed nog wel de tweede tijd, maar werd naar de vierde plek verbannen omdat hij Räikkönen klunzig in de weg had gereden. Het betekende dat de jonkies Charles Leclerc en Max Verstappen de eerste startrij innamen. De Mercedes moesten vanaf de tweede rij vertrekken.

Door Verstappens slechte start schoven de grijze bolides nog een plekje op, waarna ze in de openingsfase Leclerc probeerden op te jagen. In tegenstelling tot de Mercedes stond de Ferrari-coureur op de zachte band. De Mercedes stonden op de mediums, die ze meer strategische mogelijkheden zou moeten geven. Mercedes speelde die troefkaart uit door Bottas al na 21 ronden naar de pits te halen.

De gevolgde bandenstrategieën per coureur. Rood: zacht, geel: medium, wit: hard.

Ferrari reageerde meteen door Vettel naar de pits te halen, wat vreemd was, omdat Vettels rondetrijden op dat moment goed te noemen waren. De Duitser had zich in de openingsfase gauw naar de vierde plek opgewerkt en liep rap in op de Mercedes. Dat Bottas bij het wegrijden uit de pits even op de Ferrari met startnummer 5 moest wachten, was vermoedelijk de enige reden waarom Ferrari Vettel naar de pits haalde. Doordat het team de juiste banden niet had klaarstaan, verloor hij meer tijd dan verwacht, waardoor hij precies in het treintje achter Norris op de baan kwam, wat hem nog meer tijd kostte:

Rondetabel van de race.

Leclerc stopte een ronde later en bleef Bottas voor, waardoor Hamilton aan de leiding ging. De Brit was van plan om veel langer op zijn oude banden door te rijden, om zodoende in de slotfase aan te kunnen vallen, maar vanwege schade aan zijn voorvleugel kwam daar weinig van terecht. Doordat de vijfvoudig wereldkampioen bij zijn pitstop zijn neus liet vervangen, ging Verstappen hem voorbij.

De Nederlander had in de openingsfase de grootste moeite om Norris voorbij te komen, maar toen hem dat eenmaal gelukt was, ging hij vrij eenvoudig langs Räikkönen. Op het moment dat hij vrij baan had, ging hij behoorlijk hard, ondanks een flat spot op zijn band. Na de bandenwissel was hij helemaal niet te houden en maakte hij gauw jacht op Vettel.

Vettel zat op zijn beurt Bottas op te jagen. De Fin was na zijn pitstop lang zo snel niet meer als daarvoor en dat kwam omdat zijn Mercedes oververhit raakte. Dankzij de hoge temperaturen en de ijlere lucht hadden de grijze bolides de grootste moeite de temperaturen binnen de perken te houden, waardoor ze per ronde de wagen 400 meter moesten laten uitrollen. Een enorme afstand op een circuit van iets meer dan 4 kilometer. Het verklaarde waarom Mercedes in de race geen enkele vuist kon maken.

Vreemd genoeg haalde Ferrari Vettel opnieuw naar de pits op het moment dat Verstappen hem inhaalde, waardoor hij zijn plekje aan Hamilton verloor. Op een nieuw setje zachte banden hoopte Ferrari ongetwijfeld dat hij het tempo had om in ieder geval beide Mercedes in te halen, maar dat viel tegen. Vettels laatste stint was niet zo goed als zijn eerste stint, waardoor hij alleen Hamilton op de valreep nog te pakken kreeg en Bottas buiten bereik bleef.

Nadat Verstappen ook met Bottas had afgerekend, stormde hij op Leclerc af. Die verhoogde wanhopig zijn tempo, maar kon niet voorkomen dat hij op zijn oudere bandjes langzaam maar zeker ten prooi viel aan de Nederlander. Over de touche in de slotfase werd veel nagepraat, maar uiteindelijk pakte de Nederlander zijn zesde overwinning, terwijl de Monegask weer op de valreep achter het net viste. De onderstaande grafiek geeft de race van de koplopers weer:

Racevoortgang van de koplopers, waarbij de achterstand ten opzichte van het gemiddelde tempo van de winnaar is uitgezet tegen de tijd. Blauw: Verstappen, rood: Leclerc, lichtgrijs: Bottas, donkergrijs: Hamilton, donkerrood: Vettel. De stippellijnen geven de gemodelleerde racevoortgang weer.

Dat Verstappen de race won ondanks de achterstand die hij in de openingsfase had opgelopen, had hij voor een belangrijk deel aan de gok van Ferrari te danken om op de zachte banden aan de race te beginnen, een beslissing waar de concurrentie voor de race al vraagtekens bij zette. Hoewel Leclercs rondetijden in de openingsfase niet verkeerd waren, moest hij veel leven uit zijn zachte banden halen om de Mercedes voor te blijven. In de race reed niemand langer dan 25 ronden op de rode band en inderdaad begon Leclerc in de vijftiende ronde het tempo op te voeren in afwachting van zijn stop, die in ronde 22 plaatsvond. Verstappen stopte negen ronden later, wat duidelijk voordelig was.

Inderdaad waren Verstappen en Leclerc goed aan elkaar gewaagd, wat uit de analyse van de rondetijden blijkt. Hieronder een bespreking per team:

Red Bull-Honda
1. Max Verstappen -
7.Pierre Gasly +1,01

Racewinnaar Verstappen was de snelste man in de race, al scheelde het niet veel met de Ferrari-coureurs. Dat hij zonder de luxe van een extra bandenwissel de snelste raceronde reed, was een prestatie van formaat. Gasly reed zonder een aantal updates rond en was weer gevoelig trager, waardoor hij zelfs nog achter Norris eindigde. Zijn enige geluk is dat er nog geen echte opvolger klaarstaat.

Ferrari
2. Leclerc +0,05
4. Vettel +0,07

Net als in 2016 is Ferrari zeker snel genoeg om af en toe races te winnen, maar door wat pech en vreemde tactische beslissingen lukt dat steeds maar niet. Net als het Mercedes-duo hadden de Ferrari-coureurs voor de race nog twee setjes mediums over, maar besloten ze daar in het geheel geen gebruik van te maken, wat Leclerc uiteindelijk de race kostte. Ook Vettel zal niet tevreden zijn geweest: zijn strategie werd aanvankelijk opgeofferd om Bottas af te stoppen, waarna duidelijk werd dat Verstappen het grootste gevaar was. De noodzaak tot de tweede stop werd ook niet zo duidelijk. Gezien de uitgangsposities en het matige tempo van de Mercedes had Ferrari eigenlijk een dubbelzege moeten behalen.

Mercedes
3. Valtteri Bottas +0,37
5. Lewis Hamilton +0,32

Pas op de plaats bij de kampioenen, die in Oostenrijk zwak voor de dag kwamen. Dat kwam hoofdzakelijk door koelingsproblemen die door de specifieke omstandigheden de kop opstaken, maar ook in de kwalificatie lieten de grijze bolides het afweten. Hamilton liep bovendien in de kwalificatie tegen een gridstraf en in de race tegen een kerbstone aan, waardoor hij slechts als vijfde eindigde. Dat Bottas ondanks een duidelijk gebrek aan snelheid nog het podium haalde, was een klein wonder.

McLaren-Renault
6. Lando Norris +1,01
8. Carlos Sainz +0,91

Na vier barslechte jaren is McLaren weer terug! Waar Norris de show stal met een fantastische zesde plek nadat hij in de openingsronde Hamilton nog aan de tand had gevoeld, was Sainz de ongeziene held van de race. De camera's pikten zijn sterke inhaalrace, die in de slotfase tot stilstand kwam toen hij opeens schade aan zijn voorvleugel opliep, helaas niet op. Tot dat moment was de Spanjaard de snelste man in de middenmoot, al moet erbij vermeld worden dat Norris nauwelijks langzamer was.

Racevoortgang in de subtop, waarbij de achterstand ten opzichte van het gemiddelde tempo van Norris is uitgezet tegen de tijd. Oranje: Norris, blauw: Gasly, donkeroranje: Sainz, donkerrood: Räikkönen, rood: Giovinazzi. De stippellijnen geven de gemodelleerde racevoortgang weer.

Alfa Romeo-Ferrari
9. Kimi Räikkönen +1,20
10. Antonio Giovinazzi +1,22

Alfa Romeo was het vijfde team dat met beide auto's punten scoorde. Waar Räikkönen na een goede start langzaam terugzakte naar waar zijn wagen hoorde te rijden, volgde Giovinazzi het omgekeerde traject. Uiteindelijk ontliepen de rood-witte bolides elkaar na 70 ronden bijna niets.

Racing Point-Mercedes
11. Sergio Pérez +1,27
14. Lance Stroll +1,27

De roze bolides begonnen tussen de Renaults in en bij de finish waren de gele bolides tussen Pérez en Stroll gekropen. Dat lag puur aan de start, waar Pérez meer terrein won dan Stroll, die in de slotfase werd ingerekend door Ricciardo.

Renault
12. Daniel Ricciardo +1,16
13. Nico Hülkenberg +1,30

Door een gridstraf startte Hülkenberg weer achter Ricciardo, ondanks dat hij ditmaal eindelijk weer de snellere was  op zaterdag. Bij de start zette hij het weer recht, maar hij had buiten de kloeke strategie van zijn teammaat gerekend, die laat in de race naar de zachte banden overstapte en hem in de laatste ronde van de twaalfde plek verdrong. Een mooi stalduel in wederom een zwart weekend voor de Fransen.

Toro Rosso-Honda
15. Alexander Albon +1,12
17. Daniil Kwjat +1,77

Een erg matig weekend voor het B-team van Red Bull, dat in de kwalificatie weinig geluk had met de gridstraf voor Albon en de snelle ronde die Kwjat door de neus geboord werd. In de race kwamen de blauwe bolides te lang achter de rijdende Haas-chicane van Magnussen klem te zitten, waardoor ze de aansluiting met de middenmoot verloren. Albon wist de aansluiting te hervinden, maar Kwjat raakte in de slotfase wel heel ver achterop.

Haas-Ferrari
16. Romain Grosjean +1,39
19. Kevin Magnussen +1,74

Wederom een afschuwelijk weekend voor het Amerikaanse team. Door de gridstraf van Magnussen startten de Haasjes achter elkaar vanuit de middenmoot. In plaats van de verloren plaatsen in de race te heroveren, viel Magnussen in de openingsfase als een baksteen terug, waarna hij gauw zijn zachte banden in kwam wisselen. Kort daarna kreeg hij nog een tijdstraf omdat hij bij de start te vroeg had bewogen, waardoor hij nog meer tijd verloor en nog achter Russell eindigde. Grosjean deed het met een zestiende plaats ietsjes beter.

Williams-Mercedes
18. George Russell +2,03
20. Robert Kubica +2,73

Waar Russell een beetje met de staart van de middenmoot mee kon vechten, kwam Kubica wederom heel veel tekort. Het goede nieuws is dat Williams weer iets dichter bij de middenmoot is gekomen.

De bevindingen van de race:
- Verstappen was de snelste man in de race, maar het verschil was niet heel groot
- Ferrari snijdt zichzelf weer eens in de vingers met rare strategische keuzes
- Mercedes was voor het eerst dit seizoen het derde team op snelheid
- McLaren was best of the rest
- Vijf teams scoorden met beide wagens punten
- Pérez en Stroll waren even snel
- Albon was snel, maar startte te ver achterin om daar wat mee te doen
- Kwjat was nog trager dan Magnussen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten