Header

Header

dinsdag 30 april 2019

Bottas wint minder spannende race in Bakoe

Afgelopen jaren zat de race in Bakoe vol spanning en sensatie. De combinatie van een heel lang recht stuk (hetgeen inhalen makkelijker maakt) en het stratencircuit maken het een race waarin veel kan gebeuren. Dit jaar was het wat dat betreft allemaal wat minder.

Op de racedag zelf werd bekend gemaakt dat Rijkunnen met zijn α Romeo ook uit de pits moet beginnen vanwege een te flexibele voorvleugel. Van Kubietsa (vanwege een crash in de kwalificatie) en Gastly (vanwege te veel brandstof te hebben gebruikt in Q1) was al bekend dat ze uit de pits zouden beginnen.

Start
Bij de start komt Luis beter weg dan Bottas en lijkt de eerste plek over te nemen. Bottas zit aan de buitenkant in de eerste twee bochten en weet de leiding te houden. Max verliest in de eerste bochten een plaatsje aan Peer S. Het hele veld komt ongeschonden door de eerste ronde heen, al schampt Albonbon de muur bij de eerste bocht. Na de eerste ronde heeft Bottas al een aardige voorsprong opgebouwd op Luis en Fattle. Daarachter komt Peer S. en Max die een aanval van Chuck Norris afslaat terwijl Kieviat Science inrekent. Een ronde later verliest Kieviat een aantal plekken aan de beide McLarens en aan De Clerc. Een paar bochten later wordt hij ook ingerekend door zijn teamgenoot. Er lijkt wat aan de hand te zijn met de Toro Rosso van de Rus, terwijl Ricardo ingeblikt wordt door Gastly. Ondertussen is Max ook op snelheid gekomen en maakt hij zich op om Peer S. in te halen. Dat lukt hem in ronde zes op het lange rechte stuk. Een ronde later is Peer S. slachtoffer van de dadendrang van De Clerc. Gastly is inmiddels opgerukt naar de 13e plek.

Het beeld in de wedstrijd laat zien dat de beide Mercedes sneller zijn dan Fattle en dat Max daar al een flink stuk achter rijdt. Max moet zich opmaken voor een razende De Clerc, die op de mediumband een behoorlijk stuk sneller is dan Max op zijn rode zachte band. Het is duidelijk dat de zachte band het niet lang volhoudt, want de eerste pitstops kondigen zich al aan.

Niet veel later klaagt Max over 'engine braking' en wordt voorbijgereden door De Clerc. Ondertussen wisselen de boys van McLaren van positie, Science is nu de kopman. Daarachter passeert Gastly Ricardo en is bezig met een aardige opmars en ligt doordat de rest allemaal naar de pits ging, al zesde.

Bij Ferrari willen ze niet dat Fattle voorbijgereden wordt op de baan door De Clerc, dus wordt Fattle in ronde twaalf naar binnen gehaald. Ook bij Mercedes gaat men over tot actie. De Clerc is zo'n twee seconden sneller dan beide Mercedes en Bottas bezoekt de pits in ronde dertien. Luis volgt een ronde later. Daarmee ligt De Clerc aan kop, voor Max, Bottas, Luis en Fattle. Max maakt zijn pitstop in ronde 15 en komt achter Gastly de baan op. Een paar ronden later laat Gastly Max voorbij. Kubietsa heeft ondertussen een drivethroughpenalty gekregen voor het te snel uit te pits rijden bij de start.

Mediumbanden
Ondertussen rijdt het hele veld op mediumbanden. De zachte banden zijn ingewisseld voor de mediumband en De Clerc, Gastly, Grosjean en Russle rijden nog op de mediumbanden waarop ze zijn begonnen. Max voelt zich als een vis in het water op zijn nieuwe banden en laat geregeld de snelste rondetijd noteren en knabbelt daarmee steeds wat af van zijn achterstand op Fattle en de Mercedes. De mediumband lijkt voor Grosjean niet meer te werken nadat hij al plaatsen verloor aan Norris, verliest hij er ook eentje aan Ricardo doordat hij rechtdoor schiet.

De leider in de race, De Clerc, wordt ondertussen binnengehaald door Bottas. Luis komt ook dichterbij aan Bottas en Fattle die op zijn beurt ziet dat Max dichterbij komt. In ronde 32 pakt Bottas De Clerc op het lange rechte stuk. Dan is er ook ineens gele vlag. Ricardo dacht dat hij nog in een Red Bull reed en probeert Kieviat uit te remmen en verremt zich. Kieviat kan niet insturen en staat voor de muur stil. De Rus lijkt zijn bolide niet snel in zijn achteruit te krijgen en Ricardo zet zijn wagen in z'n achteruit en ramt de Toro Rosso. Beide wagens hebben wat schade. Kieviat strompelt naar de pits en valt uit. Paar ronden later doet de wagen van Ricardo het ook niet meer goed en geeft op. Door deze domme actie van Ricardo mag hij de bij de volgende race drie plaatsen inleveren bij de start. Renault zal ook wel balen dat ze een vermogen overmaken en vooralsnog weinig voor terugkrijgen.

Ondertussen is er vooraan wel wat veranderd. Ook Luis en Fattle zijn de dolende De Clerc voorbij gegaan die daarna binnen is gehaald voor nieuwe zachte banden. Daarmee kwam de Monegask zelfs nog achter Gastly de baan op en is zijn achterstand op Max inmiddels opgelopen tot zo'n twintig seconden. Het duurt nog bijna twee ronden voordat De Clerc voorbijgaat aan de Red Bull van Gastly. In de ronden daarna valt het op dat Max zelfs uitloopt op de Ferrari met nieuwe zachte banden.

Virtuele Safetycar
In de 39e ronde valt de Red Bull van Gastly stil met een kapotte aandrijfas. Hoewel zijn auto keurig op een veilige plek staat, wordt de virtuele safetycar in het leven geroepen. Ook Grosjean valt uit, hij parkeert zijn auto bij zijn team.

Na de VSC kan Max niet meer dichterbij komen aan Fattle. Zijn banden zijn te veel afgekoeld. De Ferrari achter hem is inmiddels op zo'n 30 seconden achterstand gezet. Aan het einde van de race is het nog tijd op de snelste ronde neer te zetten voor het extra punt. Bottas begint met haantjesgedrag door de snelste rondetijd te verscherpen naar 1:44.4. Hij moet ook wel, want achter hem zit Luis te pushen. Drie ronden voor het einde komt De Clerc nog naar binnen voor een nieuw setje zachte banden. Luis zit ondertussen binnen een seconde en rijdt de snelste rondetijd. In de voorlaatste ronde verliest Luis wat tijd bij het uitkomen van de laatste bocht terwijl Bottas een Williams gebruikt om de snelste rondetijd te verbeteren. Daarmee komt zijn overwinning niet meer in gevaar. Luis wordt tweede voor Fattle, Max en De Clerc, die in de laatste ronde de snelste rondetijd neerzet. Peer S. wordt best of the rest met een keurige zesde plaats. Daarna volgen de beide McLarens van Science en Chuck Norris. Strolll en Rijkunnen (die begon vanuit de pits) pakten de laatste punten.

Stand
Met deze overwinning neemt Bottas weer de leiding in het kampioenschap over van Luis door het extra punt dat hij scoorde in Australië.

1. Bottas 87
2. Luis 86
3. Fattle 52
4. Max 51
5. De Clerc 47
6-8 Peer S., Gastly & Rijkunnen 13

Over twee weken wordt het F1-kampioenschap vervolgd in Spanje.

Grotovsky (gastauteur)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten