Header

Header

vrijdag 19 april 2019

China: Mercedes en Red Bull profiteren van het geklungel van Ferrari

In China boekte het team van Mercedes vrij eenvoudig de derde dubbelzege van het seizoen, terwijl grote rivaal Ferrari zichzelf weer eens in de voet schoot.

De bevindingen van de race:
- Vettel snel op de verkeerde momenten
- Leclerc slachtoffer van weinig daadkrachtig Ferrari
- Red Bull maximaliseert met vierde en zesde plaats
- Haas gehandicapt door zwakke zachte band
- Sainz best of the rest qua snelheid


"Als het maar geen herhaling van 1992 wordt", schijnt Formule 1-baas Ross Brawn naar aanleiding van de niet-aflatende zegetocht van Mercedes te hebben verzucht. Destijds veegden Nigel Mansell en Ricardo Patrese (een beetje de Vettel en de Mark Webber van die tijd) de in een superieure Williams de vloer aan met de rest. Vreemd genoeg refereerde Brawn niet aan de beginjaren van deze eeuw waarin ene Michael Schumacher geen spaan van de concurrentie heel liet, maar misschien is dat omdat hij toen zelf onderdeel was van het dreamteam van Ferrari.

Een dreamteam is Ferrari anno 2019 zeker niet, maar desondanks kunnen ze het Mercedes behoorlijk lastig maken. Door omstandigheden is dat tot op heden echter niet gelukt. In Bahrein kostte een motordefect ze een zege en in Australië kregen ze de afstelling niet voor elkaar. Het schijnt dat de auto's dit jaar lastiger af te stellen zijn en ook in China wist Ferrari het potentieel van de wagen niet volledig te benutten, zodat Mercedes vrij eenvoudig een dubbelzege kon boeken.

Mercedes als een Zwitsers uurwerk
2019 is alweer het zesde jaar van het turbotijdperk, het tijdperk dat door het team van Mercedes volkomen is gedomineerd. Zelfs nu de concurrentie wat dichterbij is gekomen, blijven ze maar winnen. Vaak nog op eigen kracht, maar soms profiterend van het gepruts van de concurrentie. In China werd de front-row lock-out zonder problemen in een dubbelzege omgezet. Bottas voerde het veld alleen in de opwarmronde aan, daarna was het de beurt aan Hamilton, die van start tot finish aan de leiding reed. Polesitter Bottas leek in de race over één ronde sneller dan Hamilton, maar vergde daarbij meer van zijn banden, zodat hij het over de hele raceafstand duidelijk tegen de vijfvoudig wereldkampioen aflegde.

Racetempo:
Hamilton (1): snelste man in de race
Bottas (2): +0,11

Ongecoördineerd Ferrari blijft in eigen doel schieten
De snelheid had Ferrari wederom niet, dus was het geen verrassing dat de rode bolides slechts vanaf de tweede startrij aan de race mochten beginnen. Vettel was in de beste positie om in ieder geval een Mercedes te kloppen, maar toen hij in de eerste bocht aan de buitenkant bleef zitten, verloor hij zelfs zijn plek aan Leclerc. In de openingsfase zat Vettel de versnellingsbak van zijn teammaat te bestuderen, die op zijn beurt Bottas langzaam aan de horizon zag verdwijnen, dus greep de teamleiding in met een onvervalste teamorder.

Racevoortgang van Hamilton (donkergrijs), Bottas (lichtgrijs), Vettel (donkerrood), Leclerc (lichtrood) en Verstappen (paars), alsmede Vettels geschatte racevoortgang. Op de y-as is de achterstand ten opzichte van het gemiddelde tempo van de winnaar uitgezet tegen raceronde.

Was Vettel sneller dan Leclerc? Ja, maar grappig genoeg niet in de eerste stint. Sterker nog: op het moment dat Leclerc Vettel er voorbij laat, storten Vettels rondetijden in. Vanaf de vijfde tot aan de teamorder reed Vettel gemiddeld 1:39,049 en Leclerc 1:38:937. In de vijf ronden na de teamorder reden ze gemiddeld 1:39,697 (Vettel) en 1:39,711 (Leclerc), ofwel zes tot zeven tienden trager.

Met Vettel kwam het uiteindelijk nog goed, want naarmate de race vorderde, ging zijn tempo omhoog, waardoor hij het gat naar Bottas nog wat dicht kon rijden. Dit wordt geïllustreerd door de rode stippellijn in bovenstaande grafiek, die Vettels verwachte tempo weergeeft. In de openingsfase duikt Vettels racevoortgang sterker naar beneden dan verwacht, wat een lager dan verwacht tempo aangeeft, en in de slotfase gebeurt het omgekeerde.

Leclerc wist niet te versnellen en raakte tot overmaat van ramp ook nog zijn vierde plek aan Verstappen kwijt doordat hij te lang op versleten banden door moest rijden. Het is een bekend probleem: als twee auto's van hetzelfde team dicht achter elkaar rijden, kunnen ze niet in dezelfde ronde stoppen, waardoor ze kwetsbaarder voor een undercut worden. Een undercut die extra krachtig was vanwege de hoge bandenslijtage in de race.

Doordat Leclerc bij zijn stop hoe dan ook achter Verstappen terug op de baan zou keren, besloot Ferrari hem nog een aantal ronden langer op zijn versleten banden door te laten rijden. De verloren tijd wist Leclerc in het vervolg niet meer terug te winnen, zodat hij slechts als vijfde eindigde. De vraag was daarom ook waarom Ferrari niet zelf aftrapte voor de eerste serie stops. Door Leclerc vroeg in de race naar de pits te halen, had hij bijvoorbeeld Mercedes kunnen dwingen om eerder dan gepland te stoppen, waar Vettel later in de race van had kunnen profiteren, om over Leclercs kansen maar te zwijgen. Vijfde voor hem was echt het slechtst denkbare resultaat.

Racetempo:
Vettel (3): +0,18
Leclerc (5): +0,48

Red Bull pakt de bonuspunten
Red Bull kwam er in China niet echt aan te pas. Misschien had Verstappen het in de race iets beter kunnen doen als het team hem in de kwalificatie iets beter had gecoacht, maar dan nog was de vierde plek in de race realistisch gezien het hoogst haalbare. Verstappen was in de race ongelooflijk goed gewaagd aan Leclerc, wat betekent dat hij zijn vierde plaats dus vooral aan die undercut had te danken.

Voor brandstoflast gecorrigeerde rondetijden van Leclerc (rood) en Verstappen (paars) gedurende de race.
Leclercs eerste stint is duidelijk zijn zwakste, zeker vanaf het moment dat hij Vettel erlangs moest laten (ronde 11), waardoor de pijn van die lange eerste stint zich goed deed voelen. In de andere twee stints beginnen de rode en paarse stippellijntjes steeds op vrijwel hetzelfde niveau, wat betekent dat de coureurs net zo snel waren en dat het verschil aan de finish uitsluitend door Verstappens betere strategie kwam.

Opmerkelijk genoeg stond de snelste raceronde in de slotfase nog op naam van Vettel, die na zijn tweede stop een waanzinnig snel rondje reed (1:34,836, bijna twee tellen sneller dan de ronden erna). Leclerc kwam acht ronden later dichtbij, maar niet dichtbij genoeg (1:34,860). De Monegask kreeg in de slotfase niet nog een kans om het punt te pakken, mogelijk omdat Ferrari niet wilde dat hij het punt van zijn teamgenoot pakte, dus pakte Gasly het punt maar. De Fransman reed in de slotfase in niemandsland en perste er vlak voor tijd op nieuwe banden een 1:34,742 uit.

Dat hij ondanks een veel lichtere auto en zachtere banden nog zoveel moeite had met het verbeteren van Vettels tijd, zei veel over Gasly's snelheid, maar ook over de partymode van Ferrari. Net als Gasly was Vettel in zijn snelste raceronde, gecorrigeerd voor brandstof maar 1,7 seconde langzamer dan in de kwalificatie. Maar waar Gasly zijn ronde op de rode band reed, reed Vettel 'm op de gele band, die daarna nog bijna twintig ronden mee moest gaan. Zodoende pakte Red Bull Ferrari met een duidelijk tragere auto dus nog een punt af, naast de punten die Verstappen van Leclerc afpakte.

Racetempo:
Verstappen (4): +0,48
Gasly (6): +1,08

Renault: best of the rest ondanks betrouwbaarheidsproblemen
De vierde startrij, vlak achter Gasly's Red Bull, was een veelbelovend resultaat voor het team van Renault, dat in de races beter lijkt te presteren dan in de kwalificatie. Niet in China. Waar Hülkenberg de eerste uitvaller werd, wist Ricciardo met pijn en moeite de overige Formule 1½-teams te verslaan. Net als in Bahrein wisselde hij maar een keer van banden, maar anders dan in Bahrein kwam nu niet het halve middenveld hem voorbijrijden. Wel werd hij tot aan de vlag opgejaagd door Pérez en Räikkönen, finishte hij op meer dan een ronde achterstand en was hij in het overzicht van de snelste raceronden ver in het rechterrijtje terug te vinden. De snelheid was er dus niet, maar belangrijker waren de 6 gescoorde WK-punten.

Racetempo:
Ricciardo (7): +1,78
Hülkenberg (uitgevallen) +1,72

Top-10-kwalificatie kost Haas punten
Voor de tweede opeenvolgende keer scoorde het team van Haas geen punten. Net als in Bahrein liet de racesnelheid van de Amerikaanse bolides te wensen over. Daar kwam nog bij dat ze de race op de duidelijk zwakkere rode band moesten beginnen omdat ze zich in de top 10 hadden gekwalificeerd. Anders dan Ricciardo konden de Hazen niet met slechts één bandenwissel volstaan, waardoor ze terrein verloren. Tot overmaat van ramp kwamen ze zelfs nog achter de uit de pits gestarte Albon terecht.

Racevoortgang van Ricciardo (geel), Albon (blauw), Grosjean (donkergrijs) en Magnussen (lichtgrijs) uitgezet tegen Ricciardo's gemiddelde tempo.
Te zien is hoe Ricciardo's tempo in de openingsfase veel beter is dan dat van de Hazen, die vroeg in de race nieuwe banden moeten halen. Ricciardo blijft ze na zijn enige stop gewoon voor, waarna Magnussen zelfs door Albon wordt ingehaald, alvorens voor de tweede maal nieuwe banden te halen. Grosjean doet even later hetzelfde en maakt in de slotfase jacht op Albon. Volgens het model had hij Albon in kunnen halen, maar in de praktijk lukte het hem niet, waardoor hij buiten de punten bleef. Magnussen werd in de laatste ronde zelfs nog door Stroll (niet weergegeven) naar de dertiende plaats terugverwezen.

Racetempo:
Grosjean (11): +1,73
Magnussen (13): +1,98

Racing Point pakt punten, maar levert er ook een in
Met de achtste plaats van Pérez pakte het voormalige team van Force India vier zwaarbevochten punten. De Mexicaan voerde zijn 1-stopstrategie goed uit en zat de hele race op Ricciardo's Renault te bumperkleven. Minder geluk had teammaat Stroll, die door Albon werd geündercut, wat volgens de Canadees absoluut niet had gehoeven. In het vervolg kon hij de Toro Rosso ook niet meer voorbij, dus haalde hij in de slotfase nog een nieuw setje banden. Van de twee verloren plaatsjes won hij er op de valreep een terug, zodat hij twaalfde werd. Niet heel goed.

Racetempo:
Pérez (8): +1,85
Stroll (12): +1,98

Toro Rosso pakt punt, maar laat er ook een aantal liggen
Eind goed, al goed, dat spreekwoord lijkt op Toro Rosso van toepassing. Het zag er somber uit toen Albon zijn bolide in de vrije training volledig in de prak reed, waardoor hij de kwalificatie moest missen en de race met een haastig in elkaar geflanste auto vanuit de pitstraat moest aanvangen. Door een bekeken strategie en goed bandenmanagement (hij wist de rode band knap in leven te houden) wist hij nog knap een punt te pakken. Gezien het gat naar de groep voor hem was die tiende plek misschien ook het hoogst haalbare.

Rondetabel van de race. De rondetabel geeft de posities van alle coureurs op ieder moment in de race.
Meer zelfverwijten mag Kwjat zich maken. Door zijn elfde startplaats zat hij in een zetel voor de race, maar helaas verspeelde hij alles in de eerste ronde. Hoewel de aanvaring met beide McLarens wat ongelukkig was, was het niet het eerste incident waar hij dit jaar bij betrokken was. Later in de race kwam hij zich om onopgehelderde redenen met een kapotte voorvleugel bij zijn team melden, waarna hij helemaal klaar was. Zonde, want de snelheid had hij wel.

Racetempo:
Albon (10): +1,97
Kwjat (uitgevallen): +1,71

Räikkönen houdt wederom de eer voor Alfa Romeo hoog
Zijn dertiende startplaats was teleurstellend, maar in de race maakte hij dat goed met wederom een solide optreden. Nadat hij zich in de openingsfase langs de Haasjes en de stilvallende Hülkenberg had geknokt, gloorden de punten voor Räikkönen. Hij reed vervolgens nog heel lang op zijn eerste bandenset door, in de ijdele hoop in de slotfase te kunnen aanvallen. Dat zat er niet in en in de slotfase gingen Räikkönens rondetijden juist door het dak, maar met de negende plek scoorde de Fin opnieuw punten.

Dat lukte Giovinazzi namelijk weer niet. Hoewel hij een vrije bandenkeuze had, startte de Italiaan toch op de rode band en dat bleek geen gelukkige keuze, omdat hij op de zachte band niet vooruit te branden was. Het noopte hem tot een erg vroege stop, waardoor hij halverwege weer even in de middenmoot reed. Na zijn tweede stop lag hij weer in de achterhoede.

Racetempo:
Räikkönen (9): +1,79
Giovinazzi (15): +2,07

McLaren snel, maar weinig gelukkig
Voor McLaren zat de race er eigenlijk na een ronde alweer op toen beide wagens zich met schade bij hun team kwamen melden na een akkefietje met Kwjat. Hoewel de veertiende en vijftiende startplaats de nodige wenkbrauwen deed fronsen, was het racetempo van de amberkleurige bolides wederom erg goed. Ondanks de gigantische achterstand die hij in het begin van de race opliep, wist Sainz nog naar de staart van het middenveld te rijden en Giovinazzi te kloppen. Norris lag nog verder achter en zou slechts de Williams' hebben geklopt als hij niet kort voor tijd had opgegeven.

Racetempo:
Sainz (14): +1,58
Norris (18): +1,99

Williams komt een kleine vier seconden tekort
3,7 seconde was het verschil tussen Bottas' poletijd en de snelste kwalificatietijd van de Williams'. In de race was het verschil naar de kop precies even groot, waardoor de cyaan-witte bolides uiteindelijk weer naar de staart van het veld afzakten.

Racetempo:
Russell (16): +3,64
Kubica (17): +3,77

Over de analyse
In de analyse zijn de volgende rondetijden buiten beschouwing gelaten:
- Extreem trage rondetijden
- Ronden waarbij een coureur binnen een seconde van zijn voorganger zat

Bandenkarakteristieken in de race:
Zacht: 0,83 seconde per ronde langzamer dan medium; slijtage: 0,07 seconde per ronde² in een stint van 20 ronden
Medium: snelste band; slijtage: 0,12 seconde per ronde² in een stint van 20 ronden
Hard: 0,13 seconde per ronde langzamer dan medium; slijtage: 0,11 seconde per ronde² in een stint van 20 ronden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten