Header

Header

zondag 12 mei 2019

En dat is 5...

Het begint eentonig te worden, maar ook in Spanje boekte Mercedes weer een dominante duibbelzege, de vijfde op rij. Lewis Hamilton won, voor Valtteri Bottas. Max Verstappen wist beide Ferrari's te kloppen, waardoor hij voor de tweede keer dit seizoen naar het podium mocht.

Het grootste nieuws tijdens het Spaanse Grand Prix-weekend was de kalenderwijziging die op stapel stond: volgend jaar keert de Grand Prix van Nederland hoogstwaarschijnlijk terug. Het betekent dat de Formule 1 in 2020 voor het eerst in 35 jaar weer de Zandvoortse duinen onveilig gaat maken. Dat betekent ook dat de Formule 1 dan voor het eerst sinds 1990 het fraaie Circuit de Barcelona-Catalunya niet meer aandoet, wat tot gemengde reacties bij de coureurs leidde.

De Spaanse Grand Prix is traditioneel de eerste Europese race en vaak ook de eerste race waarbij de teams met grote updates komen. Na vier smadelijke nederlagen op rij te hebben geleden, besloot Ferrari zelfs eerder dan gepland een nieuwe motor in te zetten. Het hielp geen ene meter, want hoewel de rode bolides op de rechte stukken niet te houden waren, verloren ze in de trage bochten veel te veel tijd. Hoe groot de overmacht van Mercedes was, bewees Hamilton wel in de kwalificatie. Hij zette zijn grijze bolide nog op de eerste startrij, ondanks dat hij ruim zes tienden trager was dan teamgenoot Bottas, die voor de derde race op rij de pole opeiste.

Een dag later heeft de Fin zijn voordelige uitgangspositie al gauw weer verspeeld. Hamilton lijkt een fractie van een seconde eerder op het doven van de lichten te reageren, waardoor de Mercedes naast elkaar op de eerste bocht afdenderen. Ze krijgen gezelschap van Vettel, die dankzij zijn krachtige Ferrari-motor zelfs een neuslengte voorsprong pakt. Hij blokkeert zijn wielen echter bij het aanremmen voor de eerste bocht, waardoor hij wijd gaat en de grijze bolides ziet passeren. Hij verliest zelfs zijn derde plek aan Verstappen, die hem in de derde bocht als een Alonso buitenom voorbijgaat.

De koppositie is in handen van Hamilton, die als overwinnaar uit de schermutselingen in de eerste bocht kwam. Hij slaat meteen een gaatje naar Bottas, die op zijn beurt een gaatje naar Verstappen slaat. Achter hem heeft Vettel het moeilijk. Hij klaagt over een vlakke kant op zijn banden, waardoor hij langzaam maar zeker ten prooi valt aan teamgenoot Leclerc. Aangezien inhalen erg lastig is op het Spaanse circuit, lukt het de Monegask niet om op de baan een plekje te winnen, dus grijpt het team in. Na twaalf ronden krijgt Vettel opdracht Leclerc te laten passeren.

Eenmaal verlost van zijn teammaat weet Leclerc het gat naar Verstappen voorzichtig dicht te rijden, terwijl Gasly het gat naar Vettel langzaam weet te dichten. De Duitser informeert bij zijn team of hij niet heel gauw van zijn vierkante banden kan worden afgeholpen. Dat moment komt pas in de negentiende ronde. Door een klemmend linker achterwiel verliest hij nog meer tijd, waardoor hij achter de Hazen en Toro Rosso's terug op de baan komt. Verstappen stopt een ronde later en hij blijft de vechtersbazen gewoon voor.

Door de pitstops in de middenmoot heeft Vettel al gauw weer vrij baan en op nieuwe banden rijdt hij een veel beter tempo. Hij is zelfs sneller dan teamgenoot Leclerc, die door zijn team om de een of andere reden bij zijn stop op de harde band was gezet. Rondenlang duelleren de rode bolides om de vierde plaats, maar dan krijgt Leclerc het sein om Vettel erlangs te laten. In de paar rondjes waarin hij vrij baan heeft, weet Vettel iets van zijn achterstand op Verstappen af te knagen, alvorens zijn tweede pitstop van de middag te maken. Hij keert precies achter Gasly terug de baan op, maar hij heeft de Fransman al gauw weer te pakken.

Het betekent dat Verstappen, die nog een keer moest stoppen omdat hij bij zijn eerste stop op de zachte band was blijven doorrijden, eveneens zijn tweede stop van de middag kon maken. Hij valt daarbij tot achter Leclerc terug. Zou hij de Monegask op veel nieuwere banden weer van het podium kunnen rijden? Die vraag werd mooi niet beantwoord omdat Stroll en Norris elkaar in de tweede bocht uit de race reden. Door de ravage rukte de safetycar uit, wat betekende dat Leclerc, net als het Mercedes-duo, nog een nieuw setje banden haalde en naar de vijfde plek terugviel.

Tijdens de neutralisatie kwam de hele middenmoot binnen voor een nieuw setje banden en dat mondde in een klein drama voor Toro Rosso uit, dat amateuristisch met de banden liep te klungelen, waardoor zowel Kwjat als Albon een plekje verloor. Het betekende dat de Haasjes bij de herstart weer de middenmoot aanvoerden. Magnussen wast Grosjean meteen de oren, waarna hij zwaar onder druk van zijn teammaat komt te staan. Keer op keer komt hij in de eerste bocht onder vuur te liggen en keer op keer verkiest Grosjean het hazenpad door de escape-road te nemen. Na de derde keer hebben zijn banden dusdanig veel vuil opgepikt dat hij zelf ten prooi valt aan zijn achtervolgers. Eerst glipt local hero Sainz hem voorbij en daarna Kwjat, waardoor hij helemaal naar de tiende plek afzakt. Zijn enige geluk is dat hij Albon nog net voor weet te blijven, waardoor hij zijn eerste puntje van het seizoen pakte.

Voor Hamilton levert zijn 1:18,492 in de 54e ronde hem eveneens een bonuspunt op. Zonder problemen boekt hij zijn derde zege van het seizoen. Een terneergeslagen Bottas maakt er de vijfde Mercedes-dubbelzege van het seizoen van. Verstappen moest Vettel in de slotfase nog van het lijf houden, maar slaagde daar wel in, zodat hij naar het podium mocht. Ferrari viste opnieuw lelijk achter het net met een vierde en vijfde plaats, terwijl Gasly zesde werd.

Best of the rest was dus Magnussen, voor Sainz, Kwjat en Grosjean. Net als twee weken terug was de ondankbare elfde plaats een prooi voor Albon. Hij wist een tot op het bot gefrustreerde Ricciardo nog wel voor te blijven. Hülkenberg finishte een paar tellen achter zijn teammaat als dertiende, waardoor Renault met het schaamrood op de kaken kon inpakken. Door het nulresultaat zakte l'équipe de Cyril Abiteboul naar de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Veertiende werd Räikkönen, die in de eerste ronde de grindbak verkende en verder volkomen onzichtbaar was. Pérez werd vijftiende, voor Giovinazzi, die op een volkomen kansloze strategie zat en alleen de rijdende Williams-chicanes voor wist te blijven.

In het kampioenschap nam Hamilton de koppositie van Bottas weer over, terwijl Verstappen naar de derde plaats oprukte, op grote afstand van het Mercedes-duo. Anno 2019 is er geen kruid tegen de grijze bolides gewassen, maar misschien is dat over twee weken in de straten van Monaco weer anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten