Header

Header

vrijdag 17 mei 2019

Hoe Verstappen Ferrari in Spanje eigenhandig versloeg

Met vier nederlagen op zak reisde Ferrari af naar het circuit waar het tijdens de wintertests nog de beste was geweest. Kosten noch moeite werden gespaard om in Spanje goed voor de dag te komen. Het hielp allemaal niks. Mercedes behaalde de vijfde dubbelzege van het seizoen en Verstappen kaapte nog de laatste podiumplaats voor de bedroefde Italiaanse neuzen weg. Opnieuw ging zo'n beetje alles bij Ferrari mis wat er maar mis kon gaan.

Net als in de eerdere krachtmetingen dit seizoen waren de Ferrari's op de rechte stukken niet te houden. De Mercedes waren in de bochtige passages echter veel beter, waardoor de grijze bolides de eerste startrij voor zich opeisten. Vooral de voorsprong die Bottas op de rest had, sprak boekdelen. Mercedes was ook nu weer het te kloppen team.

Gezien het snelheidsverschil was een derde plek in de race realistisch gezien het hoogst haalbare voor Vettel, maar gezien de weinige inhaalmogelijkheden op Circuit de Barcelona-Catalunya lagen er zeker kansen om voor in ieder geval een Mercedes te eindigen als hij 'm bij de start zou kloppen. Bij de start leek Vettel zelfs even op koers om beide grijze bolides te kloppen, maar toen hij met een blokkerend wiel bijna uit de eerste bocht schoot, was de kans verkeken. Tot overmaat van ramp waste Verstappen hem toen nog de oren, waardoor hij de eerste ronde slechts als vierde afsloot.

Nog erger was dat Vettel in zijn vergeefse poging de Mercedes te kloppen een vlakke kant op zijn band had geremd, waardoor hij al gauw snelheid begon te verliezen. Het gevolg was dat teammaat Leclerc zich aan zijn staart meldde. Aangezien inhalen zelfs met DRS vrijwel uitgesloten was, bleef hij rondenlang ongedurig achter de viervoudig wereldkampioen aan rijden. Pas na elf ronden greep de teamleiding in door Vettel te sommeren aan de kant te gaan. In het vervolg maakte Leclerc jacht op Verstappen, terwijl Vettel op zijn vierkante banden bijna nog ten prooi viel aan Gasly. Na veel smeken kreeg hij in de negentiende ronde dan eindelijk een nieuw setje banden. Door een klemmend linker achterwiel verloor hij nog meer tijd, zodat hij nog achter de Hazen en Toro Rosso's op de baan kwam.

Red Bull haalde Verstappen een ronde later naar de pits. Het team nam de merkwaardige tactische beslissing om hem opnieuw op een setje zachte banden op pad te sturen, waardoor hij nogmaals moest stoppen. Ferrari reageerde door Leclerc bij zijn stop op de harde band op pad te sturen. Door een eveneens trage stop en de verplichting zijn banden tot het eind van de race in leven te houden, viel hij al gauw ten prooi aan Vettel, die weinig tijd in het verkeer had verloren. Op de mediums reed de Duitser een goed tempo, waardoor de teamleiding opnieuw moest ingrijpen. Ditmaal kreeg Leclerc een teamorder.

Eenmaal voorbij zijn teammaat wist Vettel het gat naar Verstappen iets te dichten. De Duitser haalde voordat hij veel van zijn achterstand had afgeknabbeld nieuwe banden, waarna Verstappen even later hetzelfde deed en in de Ferrari-sandwich terechtkwam. Theoretisch gezien was Leclercs 1-stopstrategie op de baan ongeveer vijf seconden sneller dan Verstappens 2-stopstrategie, maar dan moesten de banden het wel houden. Leclercs rondetijden begonnen al ernstige tekenen van verval te laten zien, dus was het onwaarschijnlijk dat hij Verstappen achter zich had kunnen halen. Door de safetycarfase tegen het eind van de race moest hij nogmaals banden wisselen, waardoor hij naar de vijfde plek terugviel, waar hij ook zou eindigen. Ferrari had dus gegokt en verloren, want waar de rode bolides elkaar steeds voor de voeten liepen, bleef Verstappen de hele race buiten schot.

Racevoortgang van de koplopers, vergeleken met het gemiddelde tempo van de winnaar. Weergegeven zijn Hamilton (donkergrijs), Bottas (lichtgrijs), Verstappen (paars), Vettel (donkerrood), Leclerc (lichtrood) en Gasly (lichtpaars).

Verstappen had op zijn beurt geen antwoord op de Mercedes, al kwam hij bij de eerste serie pitstops gevaarlijk dicht bij Bottas in de buurt. De grijze bolides waren vooral op de zachte band niet te houden. Op de mediums waren ze minder indrukwekkend. Vooral Hamiltons tweede bandenset trok blaren. Heel problematisch was dat niet, want gezien de voorsprong op de rest had Mercedes beide coureurs altijd nog nog van een nieuw setje banden kunnen voorzien zonder de koppositie te verliezen. Door de safetycar gebeurde dat uiteindelijk dus ook. Hamilton was sneller op zacht, Bottas was wat sneller op medium.

Hamilton (1): de snelste man op de baan op zacht, +0,97 op medium
Bottas (2): +0,24 op zacht, +0,74 op medium

Dat Verstappen in zijn eentje beide Ferrari's achter zich wist te houden, zei veel over zijn stuurmanskunsten, maar ook veel de vele kleine dingetjes die bij Ferrari mis blijven gaan. Vettels flat spot, de trage pitstops en wat pech met de safetycar: werkelijk waar alles lijkt dit jaar ook tegen te zitten. Het gevolg was dat alle bedachte strategische slimmigheden opzichtig faalden. Het enige lichtpuntje van het weekend was Vettels enorme snelheid op de mediums. Als hij in de openingsfase niet zoveel tijd had verloren, had hij het de Mercedes heel lastig kunnen maken. Zoals het nu ging, moest hij nog buigen voor Verstappen, die opnieuw geen kind had aan Gasly. Aan de ene kant was dat mooi, omdat Gasly hem daardoor niet ophield, maar aan de andere kant zorgde het er ook voor dat Ferrari in een manmeersituatie kwam, waardoor ze met beide wagens Verstappen konden aanvallen. Dat gaat hem dit seizoen nog een keer opbreken.

Verstappen (3): +0,66 op zacht, +0,66 op medium
Vettel (4): +0,70 op zacht, +0,46 op medium
Leclerc (5) +0,56 op zacht, +0,93 op medium, +0,85 op hard

Gasly (6) +1,13 op zacht, +1,46 op medium

Rondetabel van de race.

De slag om het middenveld werd gewonnen door Haas, dat net als in de wintertests de snelheid goed te pakken had. Door de vele snelle bochten hadden de zwart-gouden bolides geen moeite om hun banden op temperatuur te houden, waardoor ze in de race voorin mee bleven vechten. Het resulteerde in een dubbele puntenfinish met een zevende plaats voor Magnussen en een tiende plaats voor Grosjean. Laatstgenoemde verloor door wat schouderduwen van zijn teammaat en enkele excursies over de uitloopstrook drie plaatsen in de slotfase, waar hij absoluut niet om kon lachen, vooral ook omdat hij de hele race de snellere van de twee was.

Magnussen (7): +1,66 op zacht, +1,73 op medium
Grosjean (10): +1,45 op zacht, +1,57 op medium

Voor eigen publiek reed Sainz weer zo'n race die hij vroeger bij Toro Rosso ook vaak reed: uit het niets scoorde hij een achtste plaats. De snelheid had hij niet echt, maar door slim werk in de pits en te pieken op de juiste momenten wist hij een paar plekken te winnen. Zo wist hij zijn plek op Ricciardo te heroveren omdat hij in tegenstelling tot de Renault-coureur niet naar de harde banden, maar naar de mediums wisselde. Vervolgens profiteerde hij van Albons trage stop en rekende hij Kwjat en Grosjean is, waardoor hij een achtste plek voor McLaren binnenhaalde. Norris had niet zo'n goede race. Bij de start verloor hij een hoop tijd, waardoor hij was veroordeeld tot een verblijf in de achterhoede. Een raceongeluk met Stroll beëindigde zijn race en bracht de safetycar op de baan.

Sainz (8): +1,86 op zacht, +2,18 op medium
Norris (-): +1,90 op zacht, +2,03 op medium

Met een negende plek voor Kwjat scoorde Toro Rosso twee WK-punten, maar het hadden er veel meer moeten zijn. Onbegrijpelijk gestuntel tijdens de neutralisatie kostte zowel Kwjat als Albon een zwaarbevochten positie (hun verprutste pitstops waren veruit de traagste bandenwissels van de middag), waarna Kwjat zich ook nog door Sainz de kaas van het brood liet vreten, zodat hij negende in plaats van zevende werd. Albon pieste opnieuw net naast de pot nadat hij Grosjean in de slotfase niet meer te pakken kreeg.

Kwjat (9): +1,61 op zacht, +1,49 op medium
Albon (11): +1,56 op zacht, +1,77 op medium

Het chagrijn droop ervanaf bij Ricciardo na afloop van de race. De kwalificatie viel al niet mee en in de race ging het niet veel beter, waarna de doorgaans goedlachse Australiër zijn team afviel over de gekozen strategie. De beslissing om hem op de harde banden op pad te sturen kostte hem direct zijn zwaarbevochten plekje op Sainz. Na de herstart vond hij dat hij door teamgenoot Hülkenberg werd opgehouden. De Duitser moest vanuit de pitstraat starten en reed een degelijke race. Hij was de enige coureur die maar één pitstop maakte en had pech dat iedereen in de slotfase een bijna gratis pitstop kon maken door de safetycar. Vooral op de gele band had zijn Renault het tempo goed te pakken.

Ricciardo (12): +1,89 op zacht, +2,13 op hard
Hülkenberg (13): +2,24 op zacht, +1,49 op medium

Waar het team van Alfa Romeo mee bezig was in Spanje, was wel het grootste raadsel van het weekend. Räikkönen gooide zijn eigen glazen in door in de eerste ronde van de baan te vliegen, waardoor hij de Williams' eventjes voor zich uit kon jagen. Hij wist Pérez in de slotfase nog te kloppen, zodat hij nog veertiende werd. Voor WK-punten kwam hij geen moment in aanmerking, waardoor zijn mooie reeks van puntenklasseringen beëindigd werd. Giovinazzi eindigde nog achter hem omdat zijn team zijn racestrategie volkomen gesaboteerd had, zodat hij nu als enige coureur naast de Williams-coureurs puntloos is. In de race zat hij nog een tijd achter de cyaan-witte bolides vast omdat iemand het kennelijk een goed idee vond om hem na zes ronden naar de pits te halen. Daar moet wel bij vermeld worden dat hij ook met een fatsoenlijke strategie weinig potten had kunnen breken. De snelheid was er gewoon niet.

Räikkönen (14): +2,46 op zacht, +1,99 op medium, +2,45 op hard
Giovinazzi (16): +2,75 op zacht, +2,56 op hard

Ook geen lekker weekend had Racing Point, dat op het bochtige Spaanse parcours goed nat ging. Pérez reed onopvallend naar de vijftiende plaats, terwijl Stroll Norris tegenkwam.

Pérez (15): +2,18 op zacht, +2,32 op medium
Stroll (-): +2,27 op zacht, +1,82 op medium

Williams kan misschien maar beter gaan toeleggen op de Formule 2 of iets dergelijks. Dit was echt te gênant.

Russell (17): +3,95 op zacht, +3,73 op medium
Kubica (18): +5,22 op zacht, +4,17 op medium

Dit waren de bevindingen van de race:
- Mercedes bloedsnel op de zachte band
- Vettel snel op mediums
- Flat spot kostte Vettel mogelijk het podium
- Tactisch plan Ferrari in duigen door safetycar
- Haas is weer eens best of the rest
- Sainz pakt weer eens punten die hij niet had mogen pakken
- Toro Rosso laat weer eens punten liggen door geklungel in de pits
- Alfa Romeo en Racing Point waren nergens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten