Header

Header

zondag 26 mei 2019

Hamilton wint spectaculaire optocht

De hele race lang achtervolgde Max Verstappen Lewis Hamilton in de krappe straten van Monaco, maar waar de Brit won, werd de Red Bull-coureur slechts vierde achter Sebastian Vettel en Valtteri Bottas.

Het onderwerp van gesprek voorafgaande de Grand Prix van Monaco was het overlijden van Niki Lauda. De drievoudig wereldkampioen, die in 1976 aan de dood ontsnapte na een angstaanjagende crash op de Nürburgring, overleed in het begin van de week op 70-jarige leeftijd.

Van de huidige coureurs heeft Lewis Hamilton het meeste aan Niki Lauda te danken. De Brit werd in 2012 door de Oostenrijker verleid om van McLaren naar Mercedes over te stappen, een overstap waar Hamilton inmiddels al vier wereldtitels en 58 overwinningen aan te danken heeft. Hamilton eerde Lauda door in de kwalificatie de poleposition voor zich op te eisen, al moest dat wel uit zijn tenen komen. Teamgenoot Bottas maakte het hem nog erg lastig, maar moest het in de beslissende ronde net tegen hem afleggen, waardoor hij met de tweede plek genoegen moest nemen.

In schril contrast met het vlekkeloze optreden van de Silberpfeile stond het gepruts en geknoei van Ferrari. Net als Verstappen vorig jaar reed Vettel zijn bolide in de derde vrije training in de prak. Hij mocht van geluk spreken dat zijn monteurs zijn wagen nog net op tijd hadden gerepareerd, zodat hij nog aan de kwalificatie deel kon nemen. Door een kus met de muur moest hij vrezen dat zijn kwalificatie er al na een sessie weer op zat, maar met een uiterste krachtsinspanning reed hij zich veilig. Dat ging wel ten koste van teamgenoot Leclerc, die in de pits vol ongeloof stond toe te kijken hoe hij nog naar de zestiende plek werd terugverwezen, waardoor hij na een sessie weer kon douchen.

In het restant van de kwalificatie weet Verstappen Vettel nog te kloppen, waardoor hij zich als derde kwalificeert. Teamgenoot Gasly is vijfde, maar wordt drie plekken naar achteren gezet omdat hij Grosjean in de weg had gezeten. Spekkoper was Haas-teamgenoot Magnussen, die zodoende naar de vijfde plek oprukte, met Ricciardo, de winnaar van vorig jaar, naast hem op de derde startrij.

Als op zondag de oranje lichten doven, komt Verstappen goed van zijn plaats. Hij grijpt Bottas aan, maar moet inbinden omdat er niet genoeg ruimte is. Meteen loopt de kopgroep op zevenmijlslaarzen weg bij de rest van het veld, aangevoerd door Ricciardo. Verder achterin is Leclerc op oorlogspad. Hij wurmt zich in de tweede ronde voorbij Norris, waarna hij jacht maakt op Grosjean. De Haas blijkt een harde noot om te kraken, maar als Grosjean even loopt te slapen, gooit de Monegask zijn wagen er in de Rascasse brutaal langs.

Een ronde later is Hülkenberg het beoogde slachtoffer, maar ditmaal eindigt dezelfde move in tranen: Leclerc schampt met zijn rechter achterband de vangrail, waardoor hij dwars gaat en zijn plek aan Grosjean verliest. Tot overmaat van ramp blijkt zijn band lek, waardoor hij de staartgroep nog een tijd in de weg zit. Op het moment dat ook de Williams' hem voorbij zijn, desintegreert Leclercs rechter achterband volledig. De Ferrari-coureur maakt zich nog verder belachelijk door veel te hard terug naar de pits te razen, waardoor hij zijn auto onherstelbaar beschadigt en de baan met rotzooi bezaait, zodat de safetycar uitrukt.

De koplopers grijpen de neutralisatie aan om nieuwe banden te halen. Bottas laat meteen een gat vallen naar Hamilton, zodat hij in de pits niet op zijn teammaat hoefde te wachten. Het betekent wel dat hij Verstappen en Vettel in zijn kofferbak heeft zitten. De twee hebben ook een snellere pitstop dan de Mercedes-coureur, waardoor Verstappen precies in het pad van Bottas de baan op wordt gestuurd. Het resulteert in een botsing, waardoor Bottas een lekke band oploopt, zodat hij een ronde later weer een nieuw setje banden moet laten monteren. Hij valt daardoor terug naar de vierde plaats.

Bij de herstart ligt het tempo vooraan veel lager dan voor de stops. Hamilton is in de kopgroep de enige op mediums en hij vreest dat hij daarmee de race niet gaat uitrijden. Verstappen, Vettel en Bottas staan op de harde band en lijken daarmee in het voordeel. Toch heeft ook Verstappen zo zijn problemen. Het pitincident met Bottas wordt tegen het licht gehouden en al gauw krijgt hij van de stewards een tijdstraf van vijf seconden opgelegd voor een unsafe release.

Doordat Hamilton het tempo aan kop drukt, blijft de top 4 de hele race vlak bij elkaar zitten, waardoor de tijdstraf als een molensteen om Verstappens nek gaat hangen. Het enige wat hij kan doen, is de trage Hamilton inhalen en een voorsprong opbouwen, maar dat is in Monaco bijna uitgesloten. Hoewel Verstappen in de haarspeldbocht veel sneller is, kan hij de brede Mercedes daar nooit passeren. Hamilton komt de bocht voor de tunnel steeds mooi driftend uit, waardoor hij steeds een paar wagenlengtes voorsprong pakt.

Pas in de slotfase komt Verstappen enigszins in de buurt bij de steen en been klagende Hamilton. Hij doet een alles-of-niets-poging in de chicane. De twee raken elkaar vol, maar kunnen zonder al te veel schade verder. In het vervolg komt Verstappen niet meer in de buurt van een inhaalpoging, zodat Hamilton wint en Verstappen door zijn tijdstraf Vettel en Bottas voor moet laten gaan.

Verstappens enige geluk was dat hij Gasly nog net voor wist te blijven. De Fransman wist dankzij twee late bandenwissels het gat naar de kopgroep bijna dicht te rijden, waarbij hij ook nog eens de snelste raceronde reed. Uiteindelijk moest hij genoegen nemen met een vijfde plaats.

Achter hem finishten Sainz en de Toro Rosso's van Kwjat en Albon, die alle drie optimaal profiteerden van de keuze om tijdens de neutralisatie geen nieuwe banden te halen. Na de herstart was Norris zo traag dat hij de hele achterhoede ophield, waardoor ze spoedig een veilige pitstop konden maken. De verliezers van de safetycar waren Ricciardo en Magnussen, die door hun vroege stop in de file achter Norris terechtkwamen. Ricciardo wist Norris bij de pitstops nog net te kloppen, waarna hij in de slotfase nog een slotoffensief inzette en Grosjean, die een tijdstraf had gekregen omdat hij bij het uitkomen van de pits over de witte lijn was gereden, nog op de valreep wist te kloppen. Zodoende werd Ricciardo negende en Grosjean tiende.

Nog slechter liep het met Magnussen af, die nog na Norris als twaalfde over de streep kwam hobbelen. Ook geen punten waren er voor Pérez en Hülkenberg, terwijl Russell een klein wonder verrichtte door zowel Stroll als Räikkönen voor te blijven. Kubica wist op zijn beurt de ongelooflijk zwakke Giovinazzi aan de rode lantaarn te binden.

Door zijn vierde overwinning breidde Hamilton zijn voorsprong op Bottas uit naar 17 punten, terwijl Vettel de derde plaats van Verstappen overnam in het kampioenschap. Over twee weken kan Verstappen in Canada weer een poging doen om de derde plek te heroveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten