De Grand Prix van Duitsland was een geweldig spektakel, waarin de kaarten steeds maar weer opnieuw werden geschud. Mercedes gaf niet thuis, dus won Max Verstappen het Duitse waterballet maar, voor Sebastian Vettel en de de verrassingen van de middag Daniil Kwjat en Lance Stroll.
Het Formule 1-seizoen is alweer halverwege. In de eerste seizoenshelft had Mercedes volkomen gedomineerd. Ze wonnen de races waarin ze het sterkst waren, maar ook een aantal races waarin ze dat niet waren. Een Hamilton in vorm is bijna niet af te stoppen. In Duitsland kwam er echter zand in de machine en glipte de race ze van het een op het andere moment door de vingers.
Bandenpoker in de openingsfase
Op een nat Hockenheim ging de elfde race van het seizoen van start. Regenen deed het niet meer, waardoor de baan langzaam opdroogde. Nadat Pérez zijn bolide in de tweede ronde in de muur had geparkeerd, dook bijna het hele veld tijdens de neutralisatie de pits in om hun regenbanden (waar ze verplicht op moesten starten) in te wisselen voor intermediates. Daarna werd de baan aanvankelijk snel drooggereden, maar na een ronde op tien stopte de progressie.
De eerste en tweede sector waren redelijk droog, maar de derde sector, het krappe stadiongedeelte, bleef verraderlijk glad. Op de droge gedeeltes sleten de intermediates echter heel snel, waardoor er een situatie ontstond waarin de baan te droog was voor intermediates, maar nog te nat voor droogweerbanden. In de kopgroep grepen Leclerc en Hülkenberg daarom een virtuele neutralisatie aan om een nieuw setje intermediates te halen. Ze hadden er een paar ronden profijt van, want toen was het profiel alweer grotendeels weggesleten.
Achterin besloot Magnussen, die in de openingsfase het langst op regenbanden was blijven rijden, om als eerste naar droogweerbanden over te stappen. Hij kwam vlak achter de kopgroep terug op de baan, maar dan met een ronde achterstand. Door de rondetijden van de Deen te bestuderen, konden de topteams inschatten of de baan al droog genoeg was voor slicks.
Red Bull besloot in de kopgroep af te trappen voor de overstap naar profielloze banden. Ze haalden Verstappen, die achter Bottas gevangen zat, de pits in en gaven hem droogweerbanden mee. Anders dan Magnussen en Vettel voor hem, kreeg Verstappen een setje mediums mee. Het idee was ongetwijfeld dat hij daarmee de race uit zou kunnen rijden als het droog zou blijven, maar het plannetje flopte al gelijk toen Verstappen spinde omdat hij totaal geen temperatuur in zijn banden kreeg. Tot overmaat van ramp ging het vrijwel direct daarna ook weer regenen...
Hamilton verprutst race voor Mercedes
De koplopers hadden ondertussen in een reflex ook hun banden gewisseld. Op slicks schoot Leclerc na zijn stop op de verraderlijk gladde baan hulpeloos rechtdoor de muur in. Na afloop liet hij zich kritisch uit over de uitloopstrook, wat niet helemaal terecht was. De uitloopstrook wordt natuurlijk niet drooggereden, dus kun je er maar beter bij uit de buurt blijven. Hamilton vloog op hetzelfde punt eveneens van de baan, waardoor hij zijn voorvleugel molde en dwars de baan overstak om zich bij zijn team te melden voor nieuwe intermediates en een nieuwe neus.
De safetycar was inmiddels het circuit op gekomen en bij Mercedes stond men klaar voor Bottas, wat tot veel chaos leidde toen de andere Mercedes aan kwam rijden. Irvines horrorstop op de Nürburgring in 1999 was er niets bij. Na de reparatiestop lag Hamilton vijfde en had hij een tijdstraf aan de broek gekregen omdat hij de pitstraat op de verkeerde manier binnengereden was. Om het nog leuker te maken zat Bottas nog een ronde langer achter de safetycar gevangen, waardoor hij bij zijn stop terugviel naar de derde plaats.
Het betekende dat Verstappen ineens aan de leiding ging, met Hülkenberg op de tweede plaats voor de Mercedes. De Renault-coureur wist Bottas en Hamilton redelijk lang achter zich te houden, waardoor Verstappen een dusdanige buffer kon opbouwen dat hij tijdens de neutralisatie vanwege Hülkenbergs crash een nieuw setje intermediates kon halen zonder de leiding te verliezen.
De vraag was of Red Bull hem niet gewoon slicks had moeten meegeven, want toen de race werd hervat, doken Magnussen en Stroll achter de safetycar aan de pits in voor een setje profielloze banden. Terwijl de rest van het veld na de herstart met elkaar zat te vechten, profiteerde Stroll optimaal van zijn betere banden (Magnussen spinde of zo), waardoor hij zelfs even aan de leiding ging toen iedereen daarna droogweerbanden haalde, hoewel Verstappen hem direct weer inhaalde. Het had wel iets weg van hoe Nelsinho Piquet in 2008 op hetzelfde circuit door een gelukkig getimede stop ineens aan de leiding ging, waarna hij verrassend tweede werd. Dat lukte Stroll niet, want hij zag Kwjat en Vettel er in de slotfase nog langs floepen, zodat hij vierde werd.
Ondertussen was bij Mercedes alles verkeerd gegaan wat er maar verkeerd kon gaan. Hamilton was door zijn tijdstraf en een spin naar de achterhoede teruggevallen, terwijl Bottas zich door de pitstops achter Stroll terugvond. Tot overmaat van ramp raakte hij in de slotfase op hoge snelheid de controle over zijn bolide kwijt, waarna hij beteuterd uit zijn zelfgecreëerde wrak kon stappen. Dat Hamilton door de tijdstraffen van de Alfa's nog twee punten pakte, strooide alleen maar meer zout in de wonden.
De eerste en tweede sector waren redelijk droog, maar de derde sector, het krappe stadiongedeelte, bleef verraderlijk glad. Op de droge gedeeltes sleten de intermediates echter heel snel, waardoor er een situatie ontstond waarin de baan te droog was voor intermediates, maar nog te nat voor droogweerbanden. In de kopgroep grepen Leclerc en Hülkenberg daarom een virtuele neutralisatie aan om een nieuw setje intermediates te halen. Ze hadden er een paar ronden profijt van, want toen was het profiel alweer grotendeels weggesleten.
Achterin besloot Magnussen, die in de openingsfase het langst op regenbanden was blijven rijden, om als eerste naar droogweerbanden over te stappen. Hij kwam vlak achter de kopgroep terug op de baan, maar dan met een ronde achterstand. Door de rondetijden van de Deen te bestuderen, konden de topteams inschatten of de baan al droog genoeg was voor slicks.
Red Bull besloot in de kopgroep af te trappen voor de overstap naar profielloze banden. Ze haalden Verstappen, die achter Bottas gevangen zat, de pits in en gaven hem droogweerbanden mee. Anders dan Magnussen en Vettel voor hem, kreeg Verstappen een setje mediums mee. Het idee was ongetwijfeld dat hij daarmee de race uit zou kunnen rijden als het droog zou blijven, maar het plannetje flopte al gelijk toen Verstappen spinde omdat hij totaal geen temperatuur in zijn banden kreeg. Tot overmaat van ramp ging het vrijwel direct daarna ook weer regenen...
De gevolgde strategieën per coureur. Blauw: regenband, groen: intermediate, rood: slick (zachte band), geel: slick (medium). |
Hamilton verprutst race voor Mercedes
De koplopers hadden ondertussen in een reflex ook hun banden gewisseld. Op slicks schoot Leclerc na zijn stop op de verraderlijk gladde baan hulpeloos rechtdoor de muur in. Na afloop liet hij zich kritisch uit over de uitloopstrook, wat niet helemaal terecht was. De uitloopstrook wordt natuurlijk niet drooggereden, dus kun je er maar beter bij uit de buurt blijven. Hamilton vloog op hetzelfde punt eveneens van de baan, waardoor hij zijn voorvleugel molde en dwars de baan overstak om zich bij zijn team te melden voor nieuwe intermediates en een nieuwe neus.
De safetycar was inmiddels het circuit op gekomen en bij Mercedes stond men klaar voor Bottas, wat tot veel chaos leidde toen de andere Mercedes aan kwam rijden. Irvines horrorstop op de Nürburgring in 1999 was er niets bij. Na de reparatiestop lag Hamilton vijfde en had hij een tijdstraf aan de broek gekregen omdat hij de pitstraat op de verkeerde manier binnengereden was. Om het nog leuker te maken zat Bottas nog een ronde langer achter de safetycar gevangen, waardoor hij bij zijn stop terugviel naar de derde plaats.
Het betekende dat Verstappen ineens aan de leiding ging, met Hülkenberg op de tweede plaats voor de Mercedes. De Renault-coureur wist Bottas en Hamilton redelijk lang achter zich te houden, waardoor Verstappen een dusdanige buffer kon opbouwen dat hij tijdens de neutralisatie vanwege Hülkenbergs crash een nieuw setje intermediates kon halen zonder de leiding te verliezen.
De vraag was of Red Bull hem niet gewoon slicks had moeten meegeven, want toen de race werd hervat, doken Magnussen en Stroll achter de safetycar aan de pits in voor een setje profielloze banden. Terwijl de rest van het veld na de herstart met elkaar zat te vechten, profiteerde Stroll optimaal van zijn betere banden (Magnussen spinde of zo), waardoor hij zelfs even aan de leiding ging toen iedereen daarna droogweerbanden haalde, hoewel Verstappen hem direct weer inhaalde. Het had wel iets weg van hoe Nelsinho Piquet in 2008 op hetzelfde circuit door een gelukkig getimede stop ineens aan de leiding ging, waarna hij verrassend tweede werd. Dat lukte Stroll niet, want hij zag Kwjat en Vettel er in de slotfase nog langs floepen, zodat hij vierde werd.
Ondertussen was bij Mercedes alles verkeerd gegaan wat er maar verkeerd kon gaan. Hamilton was door zijn tijdstraf en een spin naar de achterhoede teruggevallen, terwijl Bottas zich door de pitstops achter Stroll terugvond. Tot overmaat van ramp raakte hij in de slotfase op hoge snelheid de controle over zijn bolide kwijt, waarna hij beteuterd uit zijn zelfgecreëerde wrak kon stappen. Dat Hamilton door de tijdstraffen van de Alfa's nog twee punten pakte, strooide alleen maar meer zout in de wonden.
Vettels sterke eindsprint
Over de Alfa's gesproken: waar Stroll en Kwjat de grootste winnaars waren van de laatste serie pitstops, was de Alfa een van de verliezers door beide coureurs veel te lang op intermediates te laten doorrijden. In de bovenstaande grafiek is duidelijk te zien dat de baan na de een-na-laatste neutralisatie (vanaf rond 46) droog genoeg was voor slicks. De rondetijden op de slicks verbeterden zich pijlsnel, terwijl de rondetijden op de intermediates voor de neutralisatie afvlakten. Een andere verliezer was het team van Williams, dat Russell eveneens veel te lang op intermediates liet doorploeteren, ondanks dat de coureur zelf bijna smeekte om naar slicks over te stappen. Dat Kubica door de tijdstraffen van de Alfa's nog een puntje wegkaapte, was slechts een doekje voor het bloeden.
Ook Ferrari had de laatste, belangrijke slag gemist met Vettel. De Duitser was lange tijd onder de radar gebleven nadat hij vanuit de achterhoede moest starten. In de natte condities maakte hij geen bijster sterke indruk, maar toen de baan was opgedroogd, was hij weer in zijn element. Eventueel aangemoedigd door het geknoei van de concurrentie werkte hij zich in de slotfase vanuit de middenmoot omhoog. Uiteindelijk kreeg hij zelfs Kwjat nog te pakken, waardoor hij tweede werd. Een goed resultaat na een verder flets optreden.
Over de Alfa's gesproken: waar Stroll en Kwjat de grootste winnaars waren van de laatste serie pitstops, was de Alfa een van de verliezers door beide coureurs veel te lang op intermediates te laten doorrijden. In de bovenstaande grafiek is duidelijk te zien dat de baan na de een-na-laatste neutralisatie (vanaf rond 46) droog genoeg was voor slicks. De rondetijden op de slicks verbeterden zich pijlsnel, terwijl de rondetijden op de intermediates voor de neutralisatie afvlakten. Een andere verliezer was het team van Williams, dat Russell eveneens veel te lang op intermediates liet doorploeteren, ondanks dat de coureur zelf bijna smeekte om naar slicks over te stappen. Dat Kubica door de tijdstraffen van de Alfa's nog een puntje wegkaapte, was slechts een doekje voor het bloeden.
Ook Ferrari had de laatste, belangrijke slag gemist met Vettel. De Duitser was lange tijd onder de radar gebleven nadat hij vanuit de achterhoede moest starten. In de natte condities maakte hij geen bijster sterke indruk, maar toen de baan was opgedroogd, was hij weer in zijn element. Eventueel aangemoedigd door het geknoei van de concurrentie werkte hij zich in de slotfase vanuit de middenmoot omhoog. Uiteindelijk kreeg hij zelfs Kwjat nog te pakken, waardoor hij tweede werd. Een goed resultaat na een verder flets optreden.
Rondetabel van de race. |
Racewinnaar Verstappen was de snelste man van de race. Hij kreeg het zeker niet cadeau, want door een slechte start en een matige strategie zat hij lange tijd klem achter Bottas. Door geen kapitale fouten te maken, klom hij halverwege de race naar de leiding op, waarna hij zich bij de laatste serie pitstops probleemloos ontdeed van Stroll.
Iets minder snel waren Hamilton en Leclerc (+0,22). Bottas (+0,31) was nog iets langzamer. Daarna was er een groot gat naar de rest, aangevoerd door Hülkenberg (+1,19). Vettel (+1,52) was slechts zesde op snelheid, op de voet gevolgd door Albon (+1,57), Räikkönen (+1,69) en de efficiënte Sainz (+1,73).
In de middenmoot zitten Norris (+2,02), Giovinazzi (+2,03) en de wederom zwaar tegenvallende Gasly (+2,05), die met de neerslag juist op zijn wenken werd bediend. Stroll en Kwjat (+2,38) waren absoluut niet snel, maar scoorden door één correct getimede pitstop dure punten. Daarmee waren ze overigens nog sneller dan de Haasjes, die wel nog een heleboel punten veiligstelden. Grosjean (+2,67) was wel duidelijk sneller dan Magnussen (+3,10).
De staart wordt gevormd door Ricciardo (+3,57), die vroeg uitviel, maar ook totaal geen indruk maakte. Daarmee was hij nog wel sneller dan de Williams', die de snelheid weer totaal niet hadden. Opnieuw was Russell (+4,09) sneller dan Kubica (+4,38).
De bevindingen van de race:
- Verstappen was de terechte winnaar
- Geklungel van Mercedes brengt Verstappen aan kop
- Het stadiongedeelte bleef lang nat en dat kostte veel rijders de kop
- De baan was lange tijd te droog voor intermediates, maar te nat voor slicks
- Op het juiste moment overstappen van intermediates naar slicks was cruciaal
- Door de vele safetycars bleef het veld heel dicht bij elkaar, waardoor de kaarten steeds opnieuw geschud werden
- Vettel was alleen in de slotfase snel
- Kwjat en Stroll hadden hun goede klasseringen puur aan hun strategie te danken
- Williams was toch wel weer heel traag
Iets minder snel waren Hamilton en Leclerc (+0,22). Bottas (+0,31) was nog iets langzamer. Daarna was er een groot gat naar de rest, aangevoerd door Hülkenberg (+1,19). Vettel (+1,52) was slechts zesde op snelheid, op de voet gevolgd door Albon (+1,57), Räikkönen (+1,69) en de efficiënte Sainz (+1,73).
In de middenmoot zitten Norris (+2,02), Giovinazzi (+2,03) en de wederom zwaar tegenvallende Gasly (+2,05), die met de neerslag juist op zijn wenken werd bediend. Stroll en Kwjat (+2,38) waren absoluut niet snel, maar scoorden door één correct getimede pitstop dure punten. Daarmee waren ze overigens nog sneller dan de Haasjes, die wel nog een heleboel punten veiligstelden. Grosjean (+2,67) was wel duidelijk sneller dan Magnussen (+3,10).
De staart wordt gevormd door Ricciardo (+3,57), die vroeg uitviel, maar ook totaal geen indruk maakte. Daarmee was hij nog wel sneller dan de Williams', die de snelheid weer totaal niet hadden. Opnieuw was Russell (+4,09) sneller dan Kubica (+4,38).
De bevindingen van de race:
- Verstappen was de terechte winnaar
- Geklungel van Mercedes brengt Verstappen aan kop
- Het stadiongedeelte bleef lang nat en dat kostte veel rijders de kop
- De baan was lange tijd te droog voor intermediates, maar te nat voor slicks
- Op het juiste moment overstappen van intermediates naar slicks was cruciaal
- Door de vele safetycars bleef het veld heel dicht bij elkaar, waardoor de kaarten steeds opnieuw geschud werden
- Vettel was alleen in de slotfase snel
- Kwjat en Stroll hadden hun goede klasseringen puur aan hun strategie te danken
- Williams was toch wel weer heel traag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten