Header

Header

vrijdag 16 augustus 2019

Het tussenrapport

12 gehad, 9 te gaan: het Formule 1-seizoen is alweer over de helft. Vanwege de herfstvakantie zomerstop is dat een mooi moment om op de eerste seizoenshelft terug te blikken. Wie waren er goed en wie zeker niet?

44 Lewis Hamilton - 1e met 250 punten
34 is hij alweer, maar hij lijkt alleen maar beter te worden. Vooral in de races maakt hij een messcherpe indruk, wat hem in Bahrein en Canada aan een onverwachte zege hielp, terwijl goed bandenmanagement hem in Engeland en Hongarije een zege opleverde. Met 8 zeges en een voorsprong van 62 WK-punten gaat hij heerlijk de tweede seizoenshelft in.
9

Hamilton - Bottas: 7-5 in kwalificatie, 9-3 (8-3) in races, Hamilton 0,9 plaatsen voor Bottas*

77 Valtteri Bottas - 2e met 188 punten
Hij begon nog goed aan het seizoen met een eclatante overwinning in Australië, maar na zijn zege in Bakoe heeft hij weinig meer in de melk te brokkelen gehad. Zijn klapper in Duitsland en zijn pechrace in Hongarije konden op geen slechter moment komen. De roep om Esteban Ocon het tweede Mercedes-zitje te geven wordt steeds luider, want zelfs in topvorm is Bottas geen partij voor Hamilton.
6

Mercedes - 1e met 438 punten
In de wintertests zag het er nog niet zo goed uit, maar toen het echt ergens om ging, waren de grijze bolides niet te houden. Indrukwekkend is dat het Mercedes-chassis dit jaar ook echt goed is, zodat er zelfs op de traditioneel zwakke circuits als Monaco en Hongarije gewonnen werd. Zoals een echte kampioen betaamt, werden ook races gewonnen die ze niet hadden moeten winnen. Afgezien van Duitsland liet Mercedes op operationeel gebied weinig steken vallen.
9

5 Sebastian Vettel - 4e met 156 punten
De uitglijders in de tweede helft van 2018 hebben hem ook dit jaar nog lange tijd achtervolgd, want wat was Vettel zwak in het begin van het seizoen. In werkelijk waar elk duel met Verstappen of Hamilton liet hij zich de kaas van het brood vreten, waarbij de uitglijders in Bahrein en Canada hem de zege kostten. Vooral de nederlaag in Canada kwam hard aan, want daarna reed hij een aantal races als een toerist rond. Desondanks staat hij nog voor Leclerc in het kampioenschap.
6

Vettel - Leclerc: 6-5 in kwalificatie, 8-4 (6-4) in races, Vettel 0,6 plaatsen voor Leclerc

16 Charles Leclerc - 5e met 132 punten
De troostende woorden van de concurrentie na zijn verloren zege in Bahrein waren welgemeend, want och, wat was Leclerc daar dominant. Niemand twijfelde eraan dat hij spoedig een race zou winnen, maar vier maanden later is dat nog niet gebeurd. Een toch niet zo snelle auto, dubieuze teamorders, maar ook een aantal lelijke uitglijders van hemzelf hebben ervoor gezorgd dat het bij twee polepositions en een handvol podiumplaatsen is gebleven.
6

Ferrari - 2e met 288 punten
Wat zag de wereld er toch mooi uit tijdens de wintertests en wat ontwaakten de Italianen in Australië bruut uit hun winterslaap toen de rode bolides in de race op een minuut achterstand werden gezet. In Bahrein leek Ferrari het lek boven te hebben, totdat een motorprobleem Leclerc van de zege beroofde, maar daarna was het weer een hele tijd niets. In de eerste seizoenshelft viel Ferrari vooral op door de vele omslachtig uitgevoerde teamorders en de kansen voor open doel die ze bleven missen (zoals Canada en Oostenrijk). Een herhaling van 2016 dreigt.
5

33 Max Verstappen - 3e met 181 punten
Hij verkeert al tijden in bloedvorm en werkte een nagenoeg perfecte eerste seizoenshelft af. Pakte in Australië meteen al het eerste Honda-podium sinds 2008 en in Oostenrijk de eerste Honda-zege sinds 2006. Door de aanhoudende goede resultaten ontpopt hij zich steeds meer als de uitdager van Hamilton en dat was nodig ook, omdat Bottas en Vettel de vijfvoudig wereldkampioen geen strobreed in de weg leggen. Hamilton heeft eindelijk zijn gelijke gevonden.
9

Verstappen - Gasly: 11-1 in kwalificatie, 11-1 (10-1) in races, Verstappen 3,8 plaatsen voor Gasly

10 Pierre Gasly - 6e met 63 punten
Na twaalf races zit het avontuur bij Red Bull er alweer op voor de sympathieke Fransman en helaas is dat niet meer dan terecht. Zowel in de kwalificatie als in de race kwam hij veel tekort op Verstappen. Waar de Nederlander vaak om het podium vocht, mocht Gasly vaak al blij zijn dat hij punten pakte. Zijn beste resultaat was een vierde plaats, net als vorig jaar met Toro Rosso, wat betekent dat zijn degradatie geen degradatie hoeft te betekenen.
4

Red Bull-Honda - 3e met 244 punten
De overstap naar Honda is veel voorspoediger gegaan dan velen hadden gedacht. De Japanse krachtbronnen hebben de mat paarse bolides al naar twee zeges opgestuwd en daarmee is 2019 voor Red Bull al een succes te noemen. Het team wil meer en gezien de stap die ze de afgelopen races hebben gezet, lijkt dat er ook in te zitten. Het enige minpuntje was het volkomen geflopte optreden van Gasly, wat aangeeft dat de talentenpoel van Red Bull nu echt is opgedroogd.
8

55 Carlos Sainz - 7e met 58 punten
Sinds het vertrek van Verstappen bij Toro Rosso heeft Sainz zich ontpopt tot een sluwe rijder met een neusje voor de goal. Wanneer er een goed resultaat mogelijk is, pakt Sainz die kans doorgaans met beide handen aan. Een mooi voorbeeld was het Duitse waterballet, waar hij een aantal bandenwissels uitspaarde, waardoor hij zich van een eerdere uitglijder kon herstellen. De enige gemiste kans was Bahrein, waar hij door een botsing met Verstappen kansloos werd.
8

Sainz - Norris: 4-8 in kwalificatie, 9-3 (6-2) in races, Sainz 1,9 plaatsen voor Norris

4 Lando Norris - 10e met 24 punten
Met een tiende plek doet Norris het zeker niet slecht in zijn debuutjaar, maar met een beetje minder pech had het nog veel mooier kunnen zijn! Een kapotte stuurbekrachtiging in Frankrijk, pech met de safetycar in Engeland, een uitvalbeurt in Duitsland en een volkomen verprutste pitstop in Hongarije zijn zomaar wat voorbeelden van races waarin hij buiten zijn schuld veel punten verspeelde, zodat hij vooralsnog ver achter Sainz in het kampioenschap staat.
7

McLaren-Renault - 4e met 82 punten
Het heeft even geduurd, maar in het tweede jaar met Renault is McLaren weer terug op het niveau waar het in 2014, toen nog met Mercedes, presteerde. Dat is een hele prestatie te noemen na het mislukte huwelijk met Honda. Met 82 WK-punten zit McLaren momenteel in het niemandsland tussen de kop en de staart: Red Bull heeft drie keer zo veel punten, Toro Rosso net iets meer dan de helft. Knap is dat McLaren het fabrieksteam van Renault nadrukkelijk de baas is.
8

26 Daniil Kwjat - 9e met 27 punten
Eind 2017 leek zijn carrière op een dood spoor te zitten toen hij zijn plek bij Toro Rosso verloor, maar nu is hij weer terug. Zijn derde stint bij het B-team van Red Bull verloopt niet verkeerd: hij scoorde in de helft van de races punten en in Duitsland mocht hij dankzij een slimme bandengok zelfs het podium beklimmen. Het zal hem dan ook pijn hebben gedaan dat niet hij, maar Albon de plek van Gasly inneemt.
7

Kwjat - Albon: 6-5 in kwalificatie, 7-5 (6-3) in races, Kwjat 1,9 plaatsen voor Albon

23 Alexander Albon - 15e met 16 punten
Als een routinier reed hij op de verraderlijk gladde baan in Duitsland, ondanks dat hij nog nooit in de regen had gereden. Doordat zijn laatste pitstop net een ronde te laat was, eindigde hij slechts als zesde, achter Kwjat. Dat ene resultaat is het voornaamste verschil tussen beide rijders, die zowel in de kwalificatie als in de race aan elkaar gewaagd zijn. De komende drie en een halve maand mag Albon laten zien dat hij echt een hele grote kan worden.
7

Toro Rosso-Honda - 5e met 43 punten
Dankzij twee foutloze coureurs en een dappere bandengok haalde het voormalige team van Minardi in Duitsland in een klap ruim de helft van het puntentotaal binnen. De andere grote klap was Monaco, waar eveneens een slimme strategische zet een hoop punten opleverde. Desondanks werden er ook in de andere races geregeld punten geschraapt in de drukke middenmoot, waardoor Toro Rosso vooralsnog keurig vijfde staat.
8

3 Daniel Ricciardo - 11e met 22 punten
Die eeuwige grijns is al bijna van zijn gezicht verdwenen na een werkelijk waar erbarmelijke eerste seizoenshelft, waarin hij in slechts vier van de twaalf races punten heeft gescoord. Echt een perfect seizoen heeft de Australiër niet gehad: in zijn thuisrace reed hij wat sullig zijn voorvleugel kapot bij de start, terwijl hij in Frankrijk op de bon geslingerd werd omdat hij alle regels aan zijn laars lapte, maar verder komen zijn matige prestaties toch vooral op het conto van zijn zwart-gele bolide.
7

Ricciardo - Hülkenberg: 8-4 in kwalificatie, 6-4 (5-3) in races, Ricciardo 0,7 plaatsen voor Hülkenberg

27 Nico Hülkenberg - 14e met 17 punten
Die uitglijder in Duitsland was net wat hij niet kon gebruiken. De timing was ook nog eens allerbelabberdst, omdat er veel kapers op de kust zijn voor het tweede Renault-zitje. Door die ene blunder na verder formidabel gereden race kan zijn eerste seizoenshelft nu als matig in plaats van goed gekenschetst worden en dat is jammer, omdat Hülkenberg zich ten opzichte van Ricciardo met name in de races goed liet zien.
6

Renault - 6e met 39 punten
Na een heleboel zware jaren heeft Renault nu eindelijk een goede motor. Volgens de Fransen zelf dan. Inderdaad gaan de zwart-gele bolides op de snellere circuits als de brandweer, wat goed uitkomt, omdat de Renault-motoren vaak spectaculair in rook opgaan. Op de bochtigere circuits laten de prestaties daarentegen flink te wensen over. Dat is goed aan de stand te zien, want met 39 WK-punten heeft Renault nog niet de helft van wat ze vorig jaar rond deze tijd van het jaar hadden, wat niet anders dan een afgang genoemd kan worden.
4

7 Kimi Räikkönen - 8e met 31 punten
Met zijn 39 jaar is hij de veteraan van het spul, maar in de nadagen van zijn carrière blijkt Räikkönen nog een zeer bruikbare coureur. Hoewel hij het af en toe in de kwalificatie laat liggen, zijn zijn races doorgaans van een hoog niveau. Goed bandenmanagement in combinatie met goed uitgevoerde inhaalacties hebben hem dit seizoen al acht keer in de punten doen eindigen.
8

Räikkönen - Giovinazzi: 8-4 in kwalificatie, 11-1 (10-1) in races, Räikkönen 4,4 plaatsen voor Giovinazzi

99 Antonio Giovinazzi - 18e met 1 punt
Na in 2017 een goede en slechte indruk achter te hebben gelaten als invaller van de geblesseerde Pascal Wehrlein, kreeg Giovinazzi dit jaar dan een vaste aanstelling bij Alfa Romeo. Vooralsnog is het seizoen voor de Italiaan een aaneenschakeling van dieptepunten. Zowel in Monaco als in Hongarije finishte hij achter een Williams, terwijl hij in Spanje door een volkomen kansloze strategie eveneens met de cyaan-witte bolides zat te vechten. Door een ongelukkige tijdstraf in Duitsland heeft hij momenteel net zo veel punten als Kubica.
3

Alfa Romeo-Ferrari - 7e met 32 punten
Supertalent Leclerc eruit, ex-wereldkampioen Räikkönen erin: het voormalige team van Sauber is er niet minder op geworden. Dankzij een goede racepace blazen de wit-rode bolides goed in de brede middenmoot mee, of althans, de bolide met startnummer 7 dan. De andere Alfa rijdt vooral voor spek en bonen mee en daar zijn de soms volkomen absurde strategieën debet aan. Met een iets betere tweede rijder en zonder de wat dubieuze tijdstraf in Duitsland had Alfa vijfde bij de constructeurs kunnen staan.
7

18 Lance Stroll - 12e met 18 punten
Een geslaagde bandengok heeft Strolls eerste seizoenshelft gered. Net als in eerdere jaren bakte de Canadees er op zaterdag niets van. Steevast kwalificeerde hij zich achter teammaat Pérez, wat vaak betekende dat hij ergens in de buurt van de Williams' stond. In de races ging het beter. Met name in Canada ging hij los, maar ook in Australië was hij op dreef. Het leeuwendeel van zijn punten behaalde hij echter in Duitsland, een resultaat dat volkomen uit de lucht kwam vallen.
6

Stroll - Pérez: 0-12 in kwalificatie, 4-8 (3-7) in races, Stroll 1,2 plaatsen voor Pérez

11 Sergio Pérez - 16e met 13 punten
Na twee jaar nipt van Esteban Ocon te hebben gewonnen, is Pérez opvallend genoeg op achterstand gezet door Lance Stroll. Dat was volledig te danken aan de verregende Grand Prix van Duitsland. Waar Pérez zijn bolide al na anderhalve ronde in de muur gooide, scoorde Stroll met een vierde plaats 12 punten. 12 punten die in een Racing Point moeilijk zijn in te lopen, zeker voor een coureur die al sinds eind april niet meer in de punten is geëindigd.
6

Racing Point-Mercedes - 8e met 31 punten
Twee jaar geleden leken de bomen nog de hemel in te groeien voor het toenmalige team van Force India, maar na een ternauwernood afgewend faillissement ziet de wereld er weer heel anders uit voor het team van Racing Point. Toch begon het seizoen nog redelijk goed met vier puntenfinishes op rij, maar daarna is de klad erin gekomen. De vierde plaats van Stroll in Duitsland was een lichtpuntje in een seizoen dat als een nachtkaars uit lijkt te gaan.
5

20 Kevin Magnussen - 13e met 18 punten
Het is hollen of stilstaan met Magnussen. Als de auto werkt, haalt de Deen doorgaans het maximale resultaat binnen, zoals in Australië en Spanje. Helaas zijn er vooralsnog veel meer weekenden geweest waarin de Haas niet werkte en in die races werd Magnussen links en rechts door het halve veld voorbijgereden.
7

Magnussen - Grosjean: 7-5 in kwalificatie, 6-5 (1-5) in races. Magnussen 1,6 plaatsen voor Grosjean

8 Romain Grosjean - 17e met 8 punten
Lijkt vooralsnog de constantere van de twee Haas-coureurs te zijn, wat vooral betekent dat zijn pieken minder hoog zijn. Waar Grosjean doorgaans als voorste Haas aan de finish kwam, scoorde Magnussen in de drie keer waarin hij aan de finish kwam ruim twee keer zo veel punten als Grosjean, die ook nog eens het leeuwendeel van de materiaalpech leek te hebben.
6

Haas-Ferrari - 9e met 26 punten
Haas is net als Renault en Racing Point de verliezer van dit jaar. Geen enkel ander team lijkt zo te worstelen met de dunnere banden die Pirelli voor dit jaar heeft gemaakt. Het leidde vaak tot tragikomische taferelen, waarin de zwart-gouden bolides in de race binnen de kortste keren hun goede uitgangsposities hadden verspeeld, waarna ze de Williams' in de achterhoede konden gaan vergezellen. Na de vijfde plek van vorig jaar is dat toch wel weer andere koek.
4

88 Robert Kubica - 19e met 1 punt
De vraag of Kubica 8 jaar na zijn afgrijselijke Rally-ongeval nog net zo goed is als vroeger kan overduidelijk met een nee beantwoord worden. Geen enkele keer was hij in staat teamgenoot Russell in de kwalificatie te kloppen. In de races ging het nauwelijks beter. Alleen in Frankrijk (toen Russell zijn voorvleugel beschadigde) en in Duitsland kwam hij als voorste Williams over de streep. Door de tijdstraf van de Alfa's leverde het hem zowaar een punt op.
4

Kubica - Russell: 0-12 in kwalificatie, 2-10 (2-10) in races. Kubica en Russell finishen gemiddeld op dezelfde positie

63 George Russell - 20e met een elfde plek
Dan ben je als veelbelovend talent kampioen in de Formule 2 geworden en denk je dat de wereld aan je voeten ligt... en dan teken je bij het team van Williams. Waar Formule 2-rivalen Norris en Albon zich iedere race kunnen bewijzen, moet nota bene de kampioen zich tevredenstellen met het verslaan van zijn kreupele Poolse teamgenoot, hopend dat iemand hem uit zijn lijden komt verlossen.
7

Williams-Mercedes - 10e met 1 punt
Wie na vorig jaar dacht dat het echt niet meer slechter kon... Het kon dus echt nog slechter. Het enige positieve aan het seizoen is dat Paddy Lowe de auto van volgend jaar niet meer kan verprutsen, zodat Williams misschien weer langzaam de weg naar boven in kan slaan. Een paar goede strategen inhuren zal dan ook geen overbodige luxe zijn.
2

* Gebaseerd op een continu puntensysteem, waarbij iedere positie een factor f meer waard is dan de volgende. Voor f = 2 betekent dit bijvoorbeeld dat een coureur die in dit systeem tweemaal zo veel punten scoort als zijn teamgenoot, dat hij omgerekend één plaats hoger eindigt dan zijn teamgenoot. Scoort hij 4 (2²) keer zo veel punten, dan betekent dat dat hij gemiddeld twee plaatsen hoger eindigt, enz. In dit model is de vijfdemachtswortel van 10 voor f gebruikt.

2 opmerkingen:

  1. "In dit model is de vijfdemachtswortel van 10 voor f gebruikt."
    Waarom die waarde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arthur,

      Dat is een terechte vraag. Ik heb het puntensysteem zo gemaakt dat de score per 5 rangen met een factor 10 afneemt. Een zesde plek levert dan dus een tiende op van een overwinning, ongeveer zoals in de jaren 90 het geval was (toen was het scoresysteem 10-6-4-3-2-1), maar dan uitgebreid naar lagere klasseringen. Ik had aanvankelijk het idee dat het niet veel uitmaakt welke factor je neemt, omdat je de score weer omrekent naar klasseringen, maar dat is niet zo. Een grotere waarde voor f laat extreme resultaten meer in de score doorklinken dan een kleinere waarde. Dit is vooral van invloed op de scores bij de coureurs van de teams van Racing Point en Williams. Bij een lagere waarde van f is Russell bijvoorbeeld duidelijk beter dan Kubica.

      Verwijderen