Lewis Hamilton heeft in Hongarije zijn achtste Grand Prix-zege van het seizoen behaald door polesitter Max Verstappen in de slotfase te kloppen. Op grote achterstand finishten de Ferrari's van Sebastian Vettel en Charles Leclerc als derde en vierde.
Vaak was hij er al dichtbij, maar steeds kwam hij net een paar honderdsten tekort voor zijn eerste poleposition. Op de bochtige Hungaroring is het wel raak. Hoewel Bottas in de spannende kwalificatie nog akelig dichtbij komt, houdt Verstappen aan de meet 18 duizendsten over, zodat hij zijn eerste pole uit zijn carrière pakt. Hamilton is derde, voor de Ferrari's van Leclerc en Vettel.
Bottas bij de neus genomen
Anders dan vorige week komt de Red Bull met startnummer 33 nu goed voor zijn plaats. Toch zijn de Mercedes iets sneller weg, waardoor ze met zijn drieën naast elkaar op de eerste bocht afstormen. Bottas blokkeert een wiel, waardoor hij Verstappen moet laten gaan en Hamilton op zijn dak krijgt. Bij de volgende bocht blokkeert hij weer een wiel, waarna Hamilton hem buitenom voorbijrijdt. Bottas moet inbinden, verliest momentum en ziet Leclerc er ook nog langs floepen. De Monegask rijdt nogal lomp tegen Bottas aan, waardoor hij de voorvleugel van de Fin beschadigt. Een ronde later gaat Vettel de kreupele Mercedes ook voorbij, waarna Bottas gauw terrein verliest en zich spoedig bij zijn team komt melden voor een nieuwe voorvleugel. Na zijn stop kan hij Kubica's Williams voor zich uit jagen.
De andere Mercedes vergaat het een stuk beter. Hamilton kan Verstappen in de openingsfase prima volgen. Het gat blijft lange tijd rond de twee seconden schommelen, maar als Verstappens banden afbouwen, komt Hamilton wat dichterbij. Wel blijven ze hard bij het Ferrari-duo weglopen. Hoe groot de voorsprong is, blijkt wel als Verstappen na 25 rondjes nieuwe banden haalt en voor de deur bij Leclerc de baan op komt.
Hammertime
Verstappens pitstop brengt Hamilton kortstondig aan de leiding, maar als hij zes ronden later zijn monteurs opzoekt, is zijn achterstand gegroeid naar zes seconden. Het is het sein voor Hamilton om er nog een schepje bovenop te doen en binnen drie ronden heeft hij het gat dichtgereden. Inhalen blijkt op de bochtige Hungaroring een ander verhaal. In de 39e ronde krijgt Hamilton eindelijk een goede kans als Verstappen even door een Renault wordt opgehouden. Verstappen verdedigt zijn koppositie met hand en tand en beslist het duel in zijn voordeel als Hamilton zijn bolide in de snelle vierde bocht niet meer op de baan kan houden. In het vervolg houdt Hamilton zich koest.
Mercedes-strateeg James Vowles heeft zijn telraam er inmiddels bij gepakt. Aan de pitmuur bedenkt hij een list om de taaie Red Bull toch nog te kloppen: hij laat Hamilton nogmaals binnenkomen voor een setje nieuwe banden. De coureur zelf is niet direct overtuigd van de gok, waardoor hij in de slotfase 20 seconden moet goedmaken. Aanvankelijk knabbelt hij ook maar mondjesmaat was van zijn achterstand af, totdat hij ineens zijn tempo verhoogt en de ene snelste ronde na de andere neerzet. Plotseling slinkt het gat met anderhalve seconde per ronde.
Het wordt nog erger voor Verstappen als zijn banden het in de slotfase helemaal opgeven, waardoor Hamilton hem vrij eenvoudig kan passeren en onbedreigd de race wint. Verstappen haalt gelijk een nieuw setje banden, zodat hij als troostprijs het punt voor de snelste raceronde pakt. De Ferrari's wisselen in de slotfase eveneens van positie: op nieuwere banden wast Vettel Leclerc de oren, waardoor hij nog naar het podium mag, ondanks dat hij op ruim een minuut achterstand was gereden.
Sainz weer best of the rest
Op een ronde achterstand kwam Sainz als vijfde aan de meet, voor een volkomen onzichtbare Gasly, die bij de start verzoop en slechts bij de pitstops wat plekken terugwon. Bottas' inhaalrace bracht hem tot aan de staart van Räikkönen. Meer dan een achtste plek werd het niet, waardoor hij zijn achterstand in het kampioenschap zag oplopen tot 62 WK-punten, terwijl zijn voorsprong op Verstappen slonk naar nog maar 7 punten. De laatste punten waren er voor de debutanten Norris en Albon.
Verliezers waren er ook. De Renaults waren nergens en finishten ver buiten de punten. Daarmee deden ze het nog wel iets beter dan het team van Haas, dat Grosjean als enige coureur uit zag vallen. Ook Stroll en Giovinazzi zullen met een rotgevoel de zomerstop ingaan, want zij finishten nog achter de subliem rijdende Russell.
Over vier weken barst het Formule 1-geweld weer los in de Ardennen. Weet Verstappen de spanning in het kampioenschap te vergroten door zijn thuisrace te winnen, of is Hamilton hem dan toch weer te snel of te slim af?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten