Header

Header

zondag 13 oktober 2019

Zinderende wedstrijd, afschuwelijke wedstrijdleiding

Valtteri Bottas heeft de Grand Prix van Japan gewonnen. Met een derde plek achter polesitter Sebastian Vettel en de snelste raceronde verzekerde Lewis Hamilton Mercedes van de zesde opeenvolgende constructeurstitel, terwijl Max Verstappen gauw klaar was na een botsing met Charles Leclerc.

Al sinds jaar en dag wordt de Grand Prix van Japan midden in het orkaanseizoen verreden. Ook dit jaar was het weer raak, met tyfoon Hagibis die een ravage aanrichtte. Het fraaie achtvormige circuit van Suzuka bleef gelukkig grotendeels buiten schot, wat betekende dat het raceweekend gewoon door kon gaan. Wel werd de kwalificatie, net als vijftien jaar geleden, op zondagmorgen verreden.

Zoals de laatste tijd gebruikelijk is, eisten de Ferrari's weer de eerste startrij op. Ditmaal zette Vettel zijn rode bolide op pole, voor teamgenoot Leclerc en de Mercedes van Bottas en Hamilton. Red Bull had het in Honda-land niet voor elkaar. Beide bolides kwamen niet verder dan een 1:27,851, waarmee ze bijna acht tienden trager waren dan Vettel. Niet voor het eerst dit seizoen lag er bij Verstappen, die als vijfde mocht starten, een motorprobleem aan ten grondslag.

Als drie uur later de lichten doven, heeft hij voor het eerst dit seizoen een megastart. De Ferrari's komen daarentegen amper van hun plek. Vettel maakt overduidelijk een valse start en wacht daarna heel lang met wegrijden, waardoor Bottas als koploper de eerste bocht induikt. Leclerc heeft om de een of andere reden een nog slechtere start dan zijn teammaat, waardoor hij Verstappen naast zich ziet opduiken. De Ferrari-coureur duikt te hard de bocht in en beukt de Red Bull heel lomp achterstevoren. Op het moment dat Verstappen de neus van zijn Red Bull weer de goede kant op heeft staan, is het hele veld hem alweer gepasseerd.

Leclerc heeft ook zo zijn problemen. Zijn frontwing-endplate is beschadigd geraakt. Na er anderhalve ronde lang een vonkenspoor mee te hebben getrokken, breekt het ding af. Hamilton en Sainz kunnen de brokstukken maar net ontwijken. Vreemd genoeg wordt de baan niet schoongemaakt en gaat de race gewoon door. Na drie lange ronden besluit Leclerc dan toch maar een nieuwe voorvleugel te halen, waardoor hij naar de laatste plaats terugvalt.

Al snel heeft hij Verstappen, die laaiend is dat de Monegask geen straf heeft gekregen voor de botsing bij de start, weer achterhaald. Op start/finish blaast hij de Red Bull finaal voorbij. Niet veel later parkeert Verstappen zijn kromme Red Bull gedesillusioneerd in zijn pitbox, waarmee hij de eerste uitvaller is.

De andere Red Bull vergaat het veel beter, al kruipt Albon ook door het oog van de naald als hij een wel erg optimistische inhaalpoging doet op Norris in de chicane. De McLaren-coureur moet op het laatste moment uitwijken en duikt meteen de pits in voor nieuwe banden en om brokstukken uit zijn brakeduct te halen, waardoor ook hij naar de achterhoede wordt verbannen.

Vooraan rijdt Bottas langzaam maar zeker weg bij Vettel, die van geluk mag spreken dat hij, anders dan Räikkönen twee weken geleden, geen straf had gekregen voor zijn valse start. Wel ziet hij Hamilton langzaam maar zeker inlopen, dus trapte hij af voor de eerste serie pitstops. Hij krijgt een nieuw setje zachte banden mee, wat betekent dat hij nogmaals moet stoppen. Mercedes reageert door Bottas een ronde later binnen te halen en hem een setje mediums mee te geven. Als de Fin de pitstraat uitraast, ligt hij bijna het hele rechte stuk van start/finish voor op Vettel, die op zijn beurt Sainz nog moet inhalen.

Hamilton besluit langer door te rijden, maar omdat de bandenslijtage hoger is dan verwacht, heeft hij daar weinig aan. Op versleten banden verliest hij zeeën van tijd, waardoor Bottas al bijna in zijn kofferbak zit als hij ook maar nieuwe banden om laat leggen. Tot zijn frustratie krijgt hij niet de harde band, maar ook een setje mediums mee, waardoor zijn gedroomde 1-stopstrategie geen haalbare kaart meer lijkt.

Na zijn stop rijdt een steen en been klagende Hamilton het gat naar Vettel langzaam dicht. Voordat hij zich weer aan de staart van de Ferrari gemeld heeft, duikt Vettel voor de tweede keer de pits in. Bottas rijdt nog een aantal ronden langer door, waardoor hij voor Vettel, maar achter Hamilton terugkeert op de baan. Zou Hamilton alsnog de race winnen? Zouden zijn banden het houden? Die laatste vraag wordt echter niet beantwoord, omdat Hamilton laat in de race eveneens een derde setje banden laat monteren. Hij valt daardoor weer naar de derde plek terug.

In zijn jacht naar Vettels tweede plaats rijdt hij meteen wel de snelste raceronde. Al gauw zit hij aan de staart van de Ferrari. Zoals verwacht is de rode bolide op de rechte stukken een harde noot om te kraken. Zelfs in de slipstream en met DRS lukt het Hamilton niet om de Duitser te verrassen, dus stapt hij na 53 intense ronden met het gezicht van een oorwurm uit zijn grijze bolide, balend van de gevolgde strategie.

Achter hen vinden de echte gevechten plaats. Waar Albon op grote afstand vierde wordt, weet Sainz een sublieme vijfde plaats binnen te harken. Leclerc wordt ondanks een late derde stop nog zesde. Doordat hij er niet in slaagde Hamiltons snelste raceronde te verbeteren, groeide het gat naar Mercedes in het constructeurskampioenschap naar 177 punten. Dat is één punt meer dan de maximale score die in de laatste vier races te behalen is, waardoor Mercedes voor de zesde opeenvolgende keer de constructeurstitel binnenhaalde.

In het gevecht om de laatste punten kwam Ricciardo in de slotfase bovendrijven. De money-badger revancheerde zich dankzij een bekeken strategie voor een mislukte kwalificatie. Achtste werd een subliem rijdende Gasly, die Pérez buiten zijn schuld in de slotronde de muur in beukte. Doordat de race, niet voor het eerst, een ronde te vroeg werd afgevlagd, scoorde de Mexicaan desondanks twee punten met een negende plaats. Het laatste punt ging naar Hülkenberg, terwijl Stroll door de blunder van de wedstrijdleiding schlemielig achter het net viste.

Ver buiten de punten finishten de onzichtbare Kwjat en de ongelukkige Norris. Räikkönen wist door een late stop nog wat van een totaal mislukt weekend te maken, terwijl teamgenoot Giovinazzi dankzij een onbegrijpelijke strategie door de Hazen van Grosjean en Magnussen gemangeld werd. Russell kon de staart van het middenveld net niet bijbenen, terwijl Kubica met zijn haastig in elkaar geflanste bolide steeds trager leek te worden en afgetekend laatste werd.

Winnaar Bottas verkleinde zijn achterstand op Hamilton naar 64 punten, terwijl hij zijn voorsprong op Leclerc zag groeien naar 51 punten. Verstappen zag op zijn beurt Vettel op gelijke hoogte komen, terwijl Sainz Gasly in het kampioenschap van de zesde plaats verstootte. Over twee weken kan Hamilton op het afschuwelijke Autódromo Hermanos Rodríguez wel al zijn zesde wereldtitel binnenhalen als hij wint en Bottas niet verder komt dan een vijfde plaats.

Naschrift: Na afloop hebben de stewards zich enigszins gerevancheerd voor hun weinig daadkrachtige optreden tijdens de race door Leclerc alsnog twee tijdstraffen te geven. Hierdoor is de Monegask niet als zesde, maar als zevende geëindigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten