Header

Header

zondag 3 november 2019

Bottas wint in Amerika, Hamilton pakt titel

Valtteri Bottas heeft in Amerika zijn vierde seizoenszege behaald. Lewis Hamilton mocht zich dankzij een zwaarbevochten tweede plaats voor de zesde keer tot wereldkampioen laten kronen. De laatste podiumplek ging naar Max Verstappen.

Voorafgaande de Grand Prix van de Verenigde Staten was het kampioenschap praktisch al een gelopen koers. Slechts in theorie kon Bottas de titel nog winnen als hij de laatste drie races zou winnen en Hamilton nauwelijks punten zou scoren. Bottas' titelkansen waren puur theoretisch, maar dat weerhield de Fin er niet van er vol voor te gaan. In de kwalificatie beëindigde hij de reeks polepositions van Ferrari door Vettel met een miniem verschil te kloppen. De strijd aan kop was zelfs een ware driestrijd, omdat Verstappen zijn Red Bull op minieme achterstand als derde kwalificeerde. Achter hen stonden de topteams ook kriskras door elkaar heen, met klassementsleider Hamilton slechts op de vijfde plek, tussen Leclerc en Albon.

Als de lichten doven, heeft Hamilton al meteen de slecht gestarte Leclerc te pakken. Even later floept hij op een gedurfde manier langs Vettel. De Duitser verliest meteen ook zijn plek aan Leclerc, waarna zelfs Norris en Ricciardo hem brutaal voorbijsteken. Nog slechter vergaat het Albon, die in de eerste bocht door Sainz wordt gelanceerd en aan het eind van de eerste ronde een lekke band moet laten vervangen.

Vooraan rijdt Verstappen lekker tussen de Mercedes in. Bottas kan hij net niet bijbenen, maar achter hem laat Hamilton zich ook nog niet echt zien. Met zijn drieën rijden ze keihard weg bij Leclerc. Nog slechter vergaat het de andere Ferrari. Net op het moment dat Vettel zijn tempo een beetje hervonden heeft, breekt zijn rechter achterwielophanging als een luciferhoutje af, waardoor hij de eerste uitvaller is. De Ferrari kan gauw door een gat in de vangrail geduwd worden, waardoor de race in een moordend tempo verdergaat.

Het moordende tempo eist al gauw zijn tol op Verstappens banden. Met Hamilton ondertussen in zijn kofferbak duikt hij na 13 ronden de pits in. Mercedes reageert door Bottas een ronde later van nieuwe banden te voorzien. Samen rijden ze Leclerc, die de eer voor het plotseling weinig competitieve Ferrari moest hooghouden, finaal voorbij.

Hamilton ligt aan kop, maar op zijn versleten banden verliest hij zeeën van tijd. Op het moment dat Bottas weer aan zijn staart zit, wordt hij gesommeerd naar de pits te komen. De coureur besluit de pitstraat eigenwijs voorbij te rijden, waardoor Bottas hem maar op de baan voorbijgaat. Na zijn stop ligt Hamilton derde, ver achter de koplopers, maar ook nog ver voor Leclerc.

In de middenmoot is het een drukte van jewelste. Na in de openingsfase langzaam terrein te hebben goedgemaakt, kan Albon na zijn eerste reguliere stop weer bijna van voor af aan beginnen. Het lijkt hem niet te deren, want halverwege de race heeft hij zich alweer naar de vijfde plek opgewerkt, voor de subliem rijdende Ricciardo en de McLarens van Norris en Sainz. Na zijn tweede reguliere stop kan hij voor de derde keer een inhaalrace rijden.

Met nog ruim 20 ronden te gaan duikt Verstappen voor de tweede keer de pits in. Bottas volgt een ronde later, waardoor Hamilton weer aan de leiding gaat. Op nieuwe banden knabbelen Bottas en Verstappen steeds weer wat van hun achterstand af. De race kan nog alle kanten op. Bottas blijft een tijd op net iets meer dan een seconde van Hamilton hangen, waardoor hij geen DRS heeft. Pas als er wat achterblijvers opdoemen, kan hij dichterbij komen. De eerste poging mislukt nog, maar de tweede is wel raak, waardoor Bottas de leiding overneemt.

Verstappen rijdt het gat naar Hamilton gauw dicht, maar net als hij binnen een seconde zit, tettert Magnussen met een geëxplodeerde remschijf van de baan. Het betekent dat er aan het eind van het lange rechte stuk fanatiek met gele vlaggen gezwaaid wordt. Verstappen weet wel wat dat betekent, namelijk dat hij de tweede plaats op zijn buik kan schrijven.

Na 56 intense ronden komt Bottas als winnaar over de streep zigzaggen. Vier tellen later komt Hamilton als wereldkampioen over de streep, met Verstappen vlak achter hem. Daarna is er een pijnlijk groot gat naar Leclerc. Geen moment kon de Ferrari-coureur zich in de tweestrijd tussen Mercedes en Red Bull mengen. Albon legde na alle tegenslag bij de start nog beslag op de vijfde plaats en werd door het publiek als Driver of the Day uitverkozen.

Best of the rest werd Ricciardo, die Norris in de slotfase nog maar net achter zich kon houden. Sainz werd achtste op een ronde achterstand, voor de tweede Renault van Hülkenberg, die door zijn team op een volkomen belachelijke strategie was gezet. Het laatste puntje leek naar Kwjat te gaan, maar de Rus werd voor de tweede achtereenvolgende race op de bon geslingerd voor een overtreding in de laatste ronde. Zodoende streek Pérez nog het laatste punt op. Räikkönen en Kwjat visten precies achter het net.

Stroll, Giovinazzi en Grosjean reden voor spek en bonen mee, terwijl Gasly ondanks een late uitvalbeurt nog voor Russell eindigde. Naast Vettel en Magnussen zag Kubica de finishvlag niet. De Pool liet zich positief uit over het circuit, zodat hij geen vervelende dingen over dat trage hondenhok van hem hoefde te zeggen.

Op het podium staan drie voldane coureurs. De strijd is gestreden en in de komende vier weken zijn er nog twee dagsuccesjes te behalen: eerst in Brazilië en tot slot in Abu Dhabi. Kan Bottas het Hamilton volgend jaar echt lastig maken? En waartoe is Red Bull dan in staat? Geeft Adrian Newey ze dan echt vleugels? En kan Honda het gat naar Mercedes en Ferrari dan dichten? Dat valt wel te hopen, want hoewel het afgelopen seizoen een hoop moois heeft gebracht, behoorde een spannende titelstrijd daar niet toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten