Max Verstappen heeft de Grand Prix van Brazilië, die in de slotfase volledig op zijn kop werd gezet, fraai gewonnen. Ex-teamgenoot Pierre Gasly behaalde een ongelooflijke tweede plaats door Lewis Hamilton nog net voor te blijven. De Brit werd na een tijdstraf pas als zevende geklasseerd, waardoor Carlos Sainz naar de derde plek opschoof.
Na afloop van de kwalificatie op het korte circuit van Interlagos is de sfeer uitgelaten bij Red Bull. Met een rondetijd van 1:07,508 eist Verstappen voor de tweede keer in zijn carrière de pole op. Achter hem volgen Vettel en Hamilton, gevolgd door Bottas en Albon, die van een motorwissel en bijbehorende gridstraf van Leclerc profiteren.
Als de lichten op zondagmiddag doven, verzilvert Verstappen zijn pole probleemloos, terwijl Hamilton Vettel in de eerste bocht de oren wast. Het tempo ligt meteen hoog, waardoor de kopgroep al gauw uiteenvalt. Alleen Hamilton kan Verstappen volgen. Op het moment dat ze de trage rijdende Williams-chicanes dubbelen, haalt Mercedes Hamilton meteen naar de pits. Doordat Verstappen nog bijna een ronde door de cyaan-witte bolides wordt opgehouden en bij het verlaten van de pitstraat bijna nog door Kubica uit de race wordt gereden, vindt hij zichzelf opeens achter Hamilton terug.
Hamilton moet op zijn beurt nog langs Leclerc zien te komen. De Monegask biedt ondanks zijn versleten banden nog het nodige weerwerk, waardoor Verstappen meteen weer achter Hamilton kan aansluiten. Samen gaan ze de Ferrari voorbij, waarna Verstappen Hamilton ook maar meteen te grazen neemt. Door de pitstops van Albon, Vettel en Bottas ligt hij weer eerste en rijdt hij langzaam bij Hamilton vandaan.
Bij de tweede serie pitstops probeert Mercedes Hamilton opnieuw door middel van een undercut langs Verstappen te loodsen. Mede dankzij een pijlsnelle pitstop mislukt dat plannetje. Nog minder vergaat het Bottas in de tweede Mercedes, die het tempo vooraan totaal niet bij kan benen en na een vroege tweede stop vast komt te zitten achter Leclerc. De Fin komt topsnelheid en daadkracht tekort om de Ferrari in te rekenen. Even later krijgt zijn ramprace een passend einde als zijn Mercedes-motor in rook opgaat. Om wat voor reden dan ook besluit Bottas nog een ronde door te rijden, waarna hij zijn rokende bolide maar in de berm parkeert, waarmee hij de eerste uitvaller is. Ondanks dat de grijze bolide vrij eenvoudig kan worden weggesleept, rukt de safetycar na enig aarzelen uit.
De Mercedes-strategen zien hun kans schoon en roepen Hamilton naar binnen voor weer een nieuw setje banden. Het is echter niet de Mercedes met startnummer 44, maar de Red Bull met startnummer 33 die een vierde setje banden haalt. Door de pitstop valt Verstappen weer naar de tweede plek terug en moet hij Hamilton nogmaals inhalen om de race te winnen.
Als de race even later wordt vrijgegeven, stelt Verstappen meteen orde op zaken door Hamilton op een gedurfde manier buitenom in de Senna-S in te halen. Achter hem gaat Albon bij de herstart meteen langs Vettel. Het belooft een spannende slotfase te worden, want terwijl Albon voorzichtig kijkt hoe hij Hamilton in kan halen, grijpt Vettel hem aan. Albon geeft geen krimp en houdt de Ferrari knap achter zich. Vervolgens krijgt Vettel Leclerc op zijn dak. De Ferrari's maken er een mooi schouwspel van als ze naast elkaar door de eerste bocht gaan. In zijn ijver zijn verloren gegane plek meteen weer te heroveren, rijdt Vettel op het volgende rechte stuk prompt tegen Leclerc aan. Hoewel het maar een zacht tikje is, heeft het verstrekkende gevolgen: Vettels linker achterband komt tegen Leclercs voorwiel en beide banden overleven de klap niet. Waar Leclerc meteen stuurloos op de uitloopstrook tot stilstand komt, komt Vettel met een finaal gedesintegreerde achterband nog iets verder, om dan ook op te geven. Achter de vangrail staat hij het restant van de race zijn zonden te overdenken.
Door het ongeluk rukt de safetycar opnieuw uit. Hoewel er nog maar een paar ronden te gaan zijn, geeft Mercedes Hamilton toch nog een nieuw setje banden mee. Het brengt de tweede plek in handen van Albon, met Gasly op een derde plek. Na de herstart ontdoet Hamilton zich gauw van Gasly, waarna hij jacht maakt op Albon. In de haarspeldbocht gooit hij vanaf grote afstand zijn auto in een gat dat er eigenlijk niet is. Zoals verwacht komen daar brokken van: Albon gaat achterstevoren en ziet het hele veld passeren, terwijl Hamilton zijn plek aan Gasly verliest.
Terwijl Verstappen met grote passen naar de finish raast, komt Gasly gigantisch onder druk van Hamilton te staan. Hij moet zich in allerlei bochten wringen om de Mercedes achter zich te houden, waardoor hij moeizaam voor de laatste keer het rechte stuk van start/finish opkomt. Hamilton heeft een betere exit en ligt al bijna op gelijke hoogte als ze op het zwart-wit geblokt afrazen. Tot verrassing van iedereen weet de Honda van de Toro Rosso de Mercedes te weerstaan, zodat Gasly een prachtige tweede plaats behaalt. Hamilton komt als derde over de streep, maar wordt slechts als zevende geklasseerd vanwege een tijdstraf voor de botsing met Albon. Het betekent dat de van achteren gestarte Sainz derde wordt, voor de Alfa's van Räikkönen en Giovinazzi en Ricciardo, die eveneens een inhaalrace moest rijden nadat Magnussen vroeg in de race zijn voorvleugel eraf had gereden. De laatste punten gingen naar Norris, Pérez en Kwjat, terwijl Albon alleen de bestrafte Hülkenberg en de hopeloos trage Kubica achter zich wist te houden en slechts veertiende werd.
Racewinnaar Verstappen is door het dolle heen, net als ex-teamgenoot Gasly, die na zijn degradatie naar het B-team van Red Bull helemaal tot bloei lijkt te zijn gekomen. Na afloop was Hamilton niet te beroerd om de schuld voor zijn botsing met Albon op zich te nemen. Al met al leverde de krankzinnige Braziliaanse Grand Prix genoeg gespreksstof op voor de komende weken. dat komt mooi uit, want over twee weken wordt het vermakelijke seizoen in Abu Dhabi afgesloten. Daar kan Verstappen zijn derde plek in het kampioenschap binnenhalen, terwijl Albon met Gasly en Sainz de strijd om de zesde plaats moet uitvechten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten